Opakowanie dawno już przestało być traktowane wyłącznie, jako pudełko, które ochrania produkt przed jego zniszczeniem. Dziś pełnią one rolę znacznie większą i mogą stanowić o „być, albo nie być” danego produktu.
Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz i nie inaczej ma się sytuacja w procesach sprzedażowych. Powiedzenie „nie oceniaj książki po okładce” nie sprawdzi się raczej wśród alejek sklepowych, gdzie o uwagę konsumenta zabiegają tysiące produktów. Producenci, którzy chcą wyróżnić swój produkt muszą orientować się w obecnych trendach opakowań i stawiać na innowację. Czego zatem poszukują klienci i jak wyglądają aktualne trendy w opakowaniach?
Moda na eko nie przemija, a firmy z całego świata chcą być odbierane, jako te, które dbają o środowisko. Mają świadomość, że ekologiczny przekaz buduje pozytywny wizerunek marki, a co za tym idzie, zwiększa sprzedaż oferowanych dóbr. Wzrost świadomości konsumentów stale rośnie – być może przez zabiegi marketingowe prowadzone przez firmy, które celowo mają tę świadomość rozbudowywać, działając na swoją korzyść.
Również opakowania retro/vintage rosną w siłę. Projektanci nieprzypadkowo wykorzystują styl, który często wzbudza u odbiorców pozytywne skojarzenia. Podkreśla on swoje korzenie i wykorzystuje modę z przeszłości. Oczywiście nie każdy produkt nadaje się do tego, aby był tworzony w stylistyce vintage, dlatego nieraz można dostrzec projekty, w których użycie jej mija się z celem.
Jak wykorzystywanie opakowań retro ma się w praktyce? Wiele zależy od branży, w której funkcjonuje dana marka. Przykładowo, wiele firm zielarskich, kosmetycznych, lub produkujących suplementy stylizuje swoje opakowania właśnie w ten sposób. Zabieg ten sugeruje potencjalnym konsumentom, że są to produkty, które mogły istnieć nawet kilkadziesiąt lat temu. Tylko właściwie… Po co to wszystko? Odpowiedź jest prosta: w powszechnej opinii uważa się, że artykuły produkowane „kiedyś” zawierają mniej konserwantów i sztucznych składników, niż jak ma to miejsce dziś. Buduje to zaufanie u odbiorców, którzy zaczynają kojarzyć produkt z czymś naturalnym, pozbawionym niezdrowej chemii.
Ostatnim trendem jest personalizacja. Personalizowanie jest dziś niemal wszystko – wyniki wyszukiwarek internetowych, newslettery, czy właśnie opakowania.
Dziś masowy przemysł nie spełnia oczekiwań klientów, którzy coraz częściej wybierają rodzime sklepy, w poszukiwaniu czegoś niepowtarzalnego. Stosowanie spersonalizowanych opakowań umożliwia indywidualne podejście do każdego klienta, a wprowadzenie tego typu rozwiązań nie wymaga ogromnych nakładów finansowych, dlatego decyduje się na nie coraz więcej marek.
Opakowanie spełnia wiele funkcji, a dziś jego główną rolą jest walka o uwagę konsumenta. Brand managerowie przykładają więc dużą wagę do wyróżnienia opakowania na sklepowej półce. Psychologia zachowań konsumenckich wyraźnie pokazuje, że klient podejmuje decyzje o zakupie danego produktu w ciągu zaledwie paru sekund, dlatego też projektowanie opakowań w oparciu o najnowsze trendy i potrzeby klientów jest tak istotne.