Corporate identity – jak wyróżnić markę

Wróć do strony głównej

Pojęcie marki wydaje się oczywiste. Prawie każdy z nas rozumie czym jest marka, choć nie zawsze potrafimy ubrać jej istotę w słowa. Według książkowej definicji jest to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia firmy lub produktu od innych firm, lub produktów konkurencyjnych. W szerszym ujęciu to zespół elementów graficznych i wartości dodanych, suma skojarzeń, doświadczeń i przekonań związanych z produktem lub firmą, które składają się na jej corporate identity, czyli identyfikację wizualną.

Budowa marki

Corporate identity marki nie można stworzyć z dnia na dzień. Powstaje ona w wyniku brandingu – procesu nadawania firmie lub produktowi kolejnych, wyróżniających atrybutów. Trudno wyobrazić sobie markę identyfikowaną tylko poprzez nazwę lub wyłącznie dzięki charakterystycznej barwie. Tworzy ją zbiór sygnałów wśród, których wyróżnić można:

  • Nazwę – podstawowy sygnał marki,

  • Logotyp – najczęściej zawierający graficzne odzwierciedlenie nazwy (rozpoznawalne marki często stosują w swojej corporate identity wersję uproszczoną znaku – np. sam element graficzny jak w przypadku Nike),

  • Kolor lub kolory firmowe – czasami są one tak charakterystyczne, że pozwalają zidentyfikować przekaz marki bez kontaktu z nazwą czy logotypem (jak pomarańczowy kolor Orange),

  • Slogan – główne hasło zwięźle wyrażające podstawowe przesłanie marki (przykładem może być „connecting people” w komunikacji marki Nokia),

  • Wykorzystywane fotografie, ilustracje i kształty – nadają marce unikalny, łatwy do rozpoznania styl (jak reklamy marki Apple),

  • Motyw muzyczny – kilka charakterystycznych dźwięków od razu kojarzonych z marką (jak „para-pa-pa-pam” McDonald’s).


Corporate identity, którą trudno zapomnieć

Sygnały marki, które możemy zobaczyć tworzą jej corporate identity. Istnieje wiele sposobów budowania rozpoznawalności marki – spójna, przemyślana identyfikacja jest podstawowym z nich. W zależności od tego, jak zostanie ona zaprojektowana opierać się może na innym sygnale (dlatego niektóre marki najsilniej kojarzą się nam z kolorem, a w przypadku innych rozpoznajemy logotyp). Ciekawe logo, charakterystyczna szata materiałów graficznych, nietypowa wizytówka lub zabawne opakowanie, czyli wszystko to co składa się na wyróżniającą się corporate identity, może pomóc marce w osiągnięciu celu – przyciągnięciu uwagi odbiorców i zdobyciu klientów.

Przykład 1: Corporate identity firmy Desk Idea, dystrybutora artykułów biurowych, opiera się na logotypie. Jego część, element graficzny przypominający ołówek, w ciekawy sposób nawiązuje do przedmiotu działalności firmy i jest podstawą całej komunikacji marki. Ma tak duży potencjał identyfikacyjny, że nie wymaga dodatkowych zabiegów graficznych. Corporate identity marki jest bardzo prosta, ale jednocześnie zapadająca w pamięć.

Przykład 2: Ważnym sygnałem marki jest także kolor. Charakterystyczny odcień, zwłaszcza jeżeli jest dobrze dobrany do oferowanego produktu lub do branży w jakiej działa firma, może silnie identyfikować markę. Dzięki temu zielony na kubku kawy określany jest jako „kolor Starbucksa”, a komunikat banku Millenium można rozpoznać bez problemu nawet gdy nie pojawia się na nim logotyp.

Przykład 3: W corporate identity marki bardzo istotne są różnego typu materiały graficzne – od podstawowych materiałów użytkowych, jak wizytówki czy teczki, do opakowań i stron www. Warto dbać o ich poziom i spójność. Ciekawy pomysł w projekcie na długo zapadnie w pamięć odbiorcy i z pewnością zostanie doceniony.

Proces budowy marki nie kończy się oczywiście na jej corporate identity – element ten jest jednak bardzo ważny i warto zwracać na niego uwagę od początku funkcjonowania brandu na rynku. Większość z nas jest wzrokowcami i „kupuje oczami” dlatego szata graficzna materiałów promocyjnych, opakowań lub innych elementów komunikacji może pomóc marce w odniesieniu rynkowego sukcesu.


 

 

facebook icon