Umiejętne połączenie sztuki i biznesu stanowi niesztampowe narzędzie marketingowe, które pozwala wybić się na tle innych. Wiele marek umiejętnie wykreowało swój wizerunek bazując właśnie na wykorzystaniu sztuki.
Art branding opiera się na współpracy marki z artystami. Daje to możliwość ukazania marki w niecodzienny i oryginalny sposób, a dodatkowo działania te stanowią sposób na wzmacnianie głównych jej wartości. W przypadku kampanii art brandingowych nadrzędnym celem nie jest zwiększenie zysków, ale tworzenie określonego wizerunku w dłuższej perspektywie czasowej.
Sztuka w wysokim stopniu może wpływać na wyobraźnię ludzi, a wiele marek dostrzegło już potencjał w niej drzemiący. Przykładowo znana na całym świecie Prada, czy Louis Vuitton niejednokrotnie współpracowały z artystami, inspirując się grafiką i malarstwem.
Największe marki modowe na świecie zapraszały wybranych artystów do współpracy przy tworzeniu nowych kolekcji. (np. kolekcja marki Prada z 2014 roku, czerpiąca inspiracje z nurtu pop-art.) Nieraz wykorzystuje się także działania oparte o współpracę z architektami, którzy tworzą ponadprzeciętne systemy ekspozycyjne oraz salony wystawiennicze, jak chociażby te w Muzeum Prady w Mediolanie.
Innym przykładem oryginalnej kreacji są słynne kalendarze Pirelli, czy Lavazza, które stanowią obiekty pożądania na całym świecie. Są to przykłady marek, które za pomocą sztuki wykreowały swój unikalny wizerunek.
Biznes wchodzi w interakcję ze sztuką, ponieważ dzięki takiemu połączeniu możliwe jest wyróżnienie danego produktu. Przykładowo, nawet zwyczajna para butów może zostać przedstawiona jako dzieło sztuki i to z korzyścią dla marki, ponieważ nieraz za tego typu „dzieła” żąda się wyższej ceny, aniżeli w przypadku „zwykłych” butów, które spełniają przecież identyczną funkcję.
Czy marki mogą funkcjonować bez sztuki? Czy ludzie potrafiliby się obejść bez ponadprzeciętnych tworów architektonicznych, domów mody i zapierających dech w piersiach samochodów? Z całą pewnością tak, jednak otaczająca nas rzeczywistość byłaby jednowymiarowa, zacznie uproszczona i uboższa.
Biznes z ochotą sięga po pomoc artystów i to z korzyścią dla nas – odbiorców. Dzięki czemu otaczający nas świat wydaje się być ciekawszy i mniej jednolity.