Nawet najlepszy tekst bez odpowiedniego nagłówka pozostanie niezauważony. Copwriterzy mają zaledwie kilka sekund, aby przyciągnąć uwagę czytelnika, dlatego kwestia ta jest niezwykle istotna.
Właściwie skonstruowany nagłówek to „być albo nie być” dla każdego tekstu, niezależnie od tego, czy będzie on publikowany w prasie, na blogu, czy w social media. Jeżeli odbiorca zwróci uwagę na nagłówek, istnieje duża szansa na to, że zajrzy do całego artykułu.
Te właściwie skonstruowane powinny być przede wszystkim:
- Unikalne
- Użyteczne
- Chwytliwe
- Zwięzłe
Ile? Co? Kiedy?
Powszechnie uważa się, że stosowanie pytań w nagłówkach generuje większy ruch i wzmożone zainteresowanie artykułem. Dobrzy copywriterzy potrafią zaakcentować główną myśl zawartą w tekście, tym samym przyciągając potencjalnych czytelników. Stosowanie pytań wyjaśniających niezrozumiałe kwestie przyczynia się do generowania większej klikalności w artykuł. „Jak dojechać do Katowic?”, „jaki odkurzacz kupić”, „czym jest branding?” – kto z nas chociaż raz nie wpisał tego typu zapytania w wyszukiwarkę? Tego typu nagłówki bezpośrednio informują czytelnika o korzyściach, jakie dostatnie po zapoznaniu się z tekstem.
„Zajawki”
…Czyli intrygujące zwiastuny informujące o czymś nowym, ciekawym, lub przełomowym. Powodują zaciekawienie odbiorcy, a co za tym idzie – budzą chęć dowiedzenia się czegoś więcej na dany temat. Np. „Tak właśnie powinny wyglądać akcje marketingowe!”, „Twitter wprowadza kolejne zmiany”, „Premiera nowego filmu Quentina Tarantino już wkrótce”
Wypunktowane listy
Jest to często stosowana praktyka, która przynosi oczekiwane rezultaty z kilku powodów.
Po pierwsze cyfry w nagłówkach przyciągają uwagę, ale co ważniejsze – sugerują że przeczytanie tekstu nie zajmie dużo czasu, co w dzisiejszych czasach jest pożądane przez czytelników. W tym przypadku pomocne będą zwroty takie jak:
-3 korzyści wynikające z…
-7 rzeczy, które musisz wiedzieć o…
-5 najlepszych technik…
-6 sposobów na…
Itp.
Wywoływanie emocji
Nic tak nie działa na czytelnika, jak emocje. Badania przeprowadzone przez psychologytoday.com dowodzą, że większą konwersję generują emocje negatywne, aniżeli pozytywne. Wyrazy takie jak „najgorszy”, czy „nigdy”, użyte w tytułach miały o 30% większą konwersję, w przeciwieństwie do nagłówków niezawierających negatywnych haseł. Elektryzujące nagłówki dotykają silnych emocji i często bezpośrednio dotyczą czytelników. Przykłady? „Niebezpieczny przestępca na wolności”, „Toksyczne rośliny zagrażające zwierzętom”, „Napoje, których nigdy nie powinieneś pić”.
Praktyka czyni mistrza
Nie ulega wątpliwości, że właściwie stworzony nagłówek ma wpływ na pozycjonowanie marki i jej strony www. Proces ich tworzenia jest istotnym czynnikiem wpływającym na całość artykułu. To właśnie od nagłówków zależy, czy odbiorca zechce przejść do dalszej części tekstu, czy też nie.
Powyższe zasady tworzenia skutecznych nagłówków mogą na nic się zdać, jeśli copywriter nie zadba systematyczną pracę. Praktyka czyni mistrza – sztuka pisania przyciągających nagłówków jest umiejętnością, którą można wyćwiczyć, a powyższe metody stanowią przydatne wskazówki, pokazujące, którą drogą należy podążać, aby odbiorcy chętnie sięgali do całości artykułu.