Wizerunek każdej firmy kształtowany jest w oparciu o komunikację firmy, jej identyfikację werbalną oraz wizualną. Wszystkie te elementy składają się na Corporate Identity.
Najprościej mówiąc, CI jest zbiorem charakterystycznych cech i symboli używanych przez firmę. Ma wpływ na jej niepowtarzalny wizerunek, który pozwala zostać wyróżnionym na tle konkurencji, przez co dana firma może stać się rozpoznawalna i kojarzona z produktami, czy usługami danej marki. Każdy z tych elementów ma wzbudzać u odbiorcy określone emocje oraz ma pozostać w jego umyśle jak najdłużej, co pozwoli mu powiązać daną nazwę, czy znak z określoną marką.
Na CI składają się m.in.:
- Kolorystyka
- Logo/logotyp
- Krój pisma
- Wygląd produktów i opakowań
- Szata graficzna materiałów promocyjnych
Odpowiednia prezentacja podstawowych atrybutów CI wpływa na skuteczne identyfikowanie firmy, dlatego istotnym jest, aby komunikacja wizualna firmy była jak najbardziej konsekwentna i spójna.
Na rynku istnieją firmy, które bardzo wyraźnie wyróżniają się na tle konkurencji, a klienci przychylnie patrzą właśnie na te, które mają pozytywny wizerunek. Aby osiągnąć taki efekt, niezbędne jest stworzenie unikalnego systemu CI.
Zarówno nazwa, jak i znak powinny posiadać unikatowe cechy, które pozwolą na wyróżnienie się spośród innych firm. Jednocześnie muszą być łatwe do zapamiętania i nawiązujące do jej działalności.
Stworzenie przemyślanej identyfikacji wizualnej firmy powinno poprzedzać wprowadzenie marki na rynek. CI warto wprowadzić już na samym początku jej tworzenia. Dzięki właściwie nakreślonemu projektowi oraz przestrzeganiu jej reguł, firma z biegiem czasu stanie się rozpoznawalna i wywoływać będzie pozytywne skojarzenia.