Jak wykreować markę?

STRATEGIC CONSULTING Branding PACKAGING

Marka definiowana jest jako „nazwa, znak oraz symbol, który identyfikuje się z producentem lub sprzedawcą produktu”. Jednak przede wszystkim marka stanowi wartość. Współcześnie, odpowiednio wypromowana i wykreowana jest źródłem przewagi nad konkurencją, co ma przełożenie na zyski firmy.

Żyjemy w czasach, w których świadomy konsument nie kupuje tylko produktów, ale także emocje i wrażenia. Dlatego tak ważny jest wizerunek marki. Prawda jest taka, że klient nie potrzebuje Twoich usług i wcale nie czeka na poznanie oferty Twojej firmy, a na dodatek, istnieje duża szansa, że produkt, który oferujesz nie jest innowacyjny i wiele firm przed Tobą wpadło już na ten sam pomysł. Aby więc przyciągać konsumentów, należy wykreować niepowtarzalną markę, która zostawi konkurencję w tyle.

Strategia marki i jej kreacja nie są procesami łatwymi i z całą pewnością są czasochłonne. Wymagają też konsekwencji w działaniu i wymyślenia planu, który pomoże stworzyć spójny wizerunek marki.

Podstawą dobrze przemyślanej działalności jest misja marki. Powinna ona być kierowana nie tylko do potencjalnych klientów, ale również do pracowników firmy, po to, aby rozumieli cel wykonywanej pracy. Misja wyznacza określony kierunek rozwoju firmy, stawiając przed jej pracownikami konkretne wyzwania.

Należy pamiętać, aby jej realizacja była możliwa do wykonania. Jest to podstawa w tworzeniu strategii marki, ponieważ bez wiedzy o tym, co chcemy osiągnąć oraz gdzie chcemy znaleźć się w przyszłości, trudno jest osiągać sukcesy.

Dobra marka – czyli?

Jakie są cechy dobrej marki? Powinna ona przede wszystkim:

  • Nieustannie się rozwijać
  • Wyróżniać się na tle konkurencji
  • Wyrażać korzyści wynikające ze stosowania produktu, lub usługi
  • Oddziaływać na emocje klienta
  • Kojarzyć się unikatowymi cechami, jakie posiada produkt, lub usługa

Kreowanie marki to także jasna komunikacja unikalnych wartości. Uzyskać ją można poprzez właściwie dobraną nazwę, czyli naming, odpowiednią szatę graficzną (branding) oraz właściwie dobrany target.

Elementy wizualne marki

Elementy wizualne marki stanowią ważną jej część, o której należy wspomnieć. Co się na nie składa? Jest to przede wszystkim księga znaku, logo oraz kolory, które będą wpływały na  wygląd strony www oraz reklam.

Jeśli chcesz zbudować profesjonalną markę, nie możesz zaczynać od logo, ponieważ logo samo w sobie nie jest marką – w pierwszej kolejności należy stworzyć cały koncept marki, a dopiero później jej szatę graficzną.

Istotne jest, aby wszystkie te elementy były zawsze spójne. Tworząc komunikację wizualną, warto opierać się na określonej palecie kolorystycznej, która w przyszłości konsekwentnie będzie wykorzystywana przez firmę.

Stworzenie atrakcyjnej marki, która będzie rozpoznawalna na rynku, jest procesem długotrwałym, opierającym się na systematyczności. W dzisiejszych czasach wybicie się na tle konkurencji bez dokładnie zaplanowanej strategii marki jest właściwie niemożliwe. Aby więc zapewnić sobie sukces, należy rozpocząć budowanie marki jak najwcześniej.

 

 

 

Adam Michańków |

Brand Strategy Director

PUBLISHED: 08/02/2019

TAGS:

logo, marka, marketing, naming, strategia marki

Contact Us

Call us

Poznań:
ul. Zwierzyniecka 3
+48 722 030 040

Visit us

Poznań
ul. Zwierzyniecka 3

Warszawa:
ul. Franciszka Klimczaka 1
(Royal Wilanów)

Company's data

Show Service
NIP: 779 234 85 08
KRS: 0000320792
REGON: 300995143
ul. Zwierzyniecka 3
60-813 Poznań

    Send inquiry

    Attach brief

    (Attachment of the brief is not required.)


    * Required form fields