Nie od dziś wiadomo, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Ubiór, ton głosu, czy sposób poruszania się stanowią podstawę do oceny drugiej osoby. W kontaktach biznesowych ważne jest budowanie długotrwałej relacji z klientem, dlatego też warto szukać sposobów, dzięki którym zostanie się pozytywnie zapamiętanym. Budowanie pozytywnego wizerunku można zacząć już na etapie projektowania wizytówki.
Ci, którzy myślą, że era świetności wizytówek już dawno minęła, są w błędzie. Większość z nich faktycznie ląduje w koszu, lub głęboko w szafie, jednak znajdą się i takie, które zapamięta się na długo. Dobrze jest poświęcić odpowiednią ilość czasu na jej zaprojektowanie, bo przecież w budowaniu marki każdy detal ma znaczenie.
Wizytówka jest sposobem na zainicjowanie ponownego kontaktu. Powinno więc znaleźć się na niej imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, nazwa firmy, jej logo oraz strona internetowa.
Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu wizytówki?
„Na wszystko” – chciałoby się rzec. Na papier, (lub inny użyty materiał) jego jakość, wielkość wizytówki, typ czcionki, jej kolor, rozmiar, rozmieszczenie poszczególnych elementów, ogólną kolorystykę, zdjęcie, lub też grafikę.
Czy wizytówka ma być papierowa? A może drewniana? Plastikowa? Składana? Ma być wodoodporna? A może niekoniecznie prostokątna, tylko – dajmy na to – okrągła, lub kwadratowa? Agencje reklamowe prześcigają się w tworzeniu jak najlepszych wizytówek, a ich efekty bywają zaskakujące.
Wizytówki nie muszą być nudne, a możliwości do ich zaprojektowania jest nieskończenie wiele. Jedyne, co może być ogranicznikiem, to własna wyobraźnia.
Przykładem niestandardowego myślenia jest firma Lego, której wizytówki przybrały formę produkowanych przez nich ludzików, na które zostały naniesione dane pracowników:
źródło: www.zalajkowane.pl
Często jednak stawia się na klasykę – tj. kawałek niewielkiego, jasnego kartoniku z wypisanymi danymi, najczęściej w niewielkich rozmiarach, który zmieści się w portfelu. Tego typu wizytówki sprawdzą się na pewno u osób, które cenią prostotę i elegancję. Jednak, czy to wystarczy, aby zostać zapamiętanym?
Efektywny marketing opiera się na myśleniu wykraczającym poza schemat i nie inaczej jest w przypadku projektowania wizytówek. Zobaczmy więc jak kreatywnie przedstawia się:
Firma dekarska:
źródło: eyeondesign.aiga.org
Prawnik:
źródło: www.expresscards.com.au
Fryzjer:
źródło: www.epromos.com
Delikatesy:
źródło: www.domosfera.pl
Prezenter radiowy:
źródło: www.bemz.typepad.com
Trener personalny:
źródło: www.pinterest.com
Zajęcia jogi:
źródło: www.cargocollective.com
Jak widać oryginalnie można przedstawić niemalże wszystkie branże. Wizytówki to najłatwiejszy sposób na bycie zapamiętanym. Te zwykłe zazwyczaj nie przyciągają uwagi. Jeżeli jednak posiadamy wizytówkę, która jest nieszablonowa i zaskakująca, to po pierwsze wybijemy się na tle konkurencji, a po drugie istnieje duża szansa, że klient, czy też partner biznesowy pokaże ją innym osobom, które być może zdecydują się skorzystać z naszych usług.