Ze wszystkich sposobów promocji, opakowanie jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na podejmowanie decyzji zakupowych. Wzrost świadomości konsumentów zmusił producentów do poszukiwania kreatywnych sposobów na przyciągnięcie uwagi odbiorcy, tym samym czyniąc opakowanie potężnym narzędziem marketingowym.
Współcześnie opakowanie pełni rolę niemego sprzedawcy. Za taki stan rzeczy odpowiada rosnąca liczba sklepów wielkopowierzchniowych, w których to sprzedawca nie musi już dostarczać informacji o danym produkcie – dziś osoba ta pełni głównie funkcję kasjera. Wraz z rozwojem sprzedaży samoobsługowej rośnie znaczenie opakowania, jako narzędzia marketingowego. Szacuje się, że blisko 60% decyzji zakupowych podejmowanych jest pod wpływem impulsu. W takiej sytuacji rola opakowania jest ogromna.
Przeszłością jest pogląd, że najważniejszym jego zadaniem jest ochrona produktów przed niekorzystnymi czynnikami zewnętrznymi. Dziś funkcja opakowania jest znacznie szersza, w szczególności z marketingowego punktu widzenia. Umiejętne projektowanie opakowań stanowi gwarancję, że dany produkt będzie wyróżniał się spośród innych, nieraz podobnych, a to, w jaki sposób prezentuje się na sklepowej półce, często decyduje o wyborze danej marki.
Opakowanie, jako integralny element marketingu, ma za zadanie wywołać chęć posiadania danego przedmiotu. Nie jest to łatwe, nie tylko ze względu na dużą konkurencję, ale też przez wzgląd na konieczność połączenia funkcji promocyjnej z informacyjną. Zgodnie z przepisami prawa, na każdym opakowaniu muszą znajdować się określone informacje dotyczące właściwości produktu. Elementy te muszą więc współgrać z projektem opakowania, tworząc przy tym estetyczną całość.
Opakowanie w marketingu przede wszystkim:
- Tworzy określony wizerunek firmy
- Przyciąga uwagę konsumentów
- Odróżnia produkt spośród konkurencji
- Stanowi reklamę produktu
Oryginalna forma, ciekawy dobór barw, czy wyróżniająca się grafika to elementy budujące pożądany wizerunek, który ma nie tylko zachęcać do kupna, ale też wpływać na budowanie zaufania konsumentów. Dodatkowo, charakterystyczne opakowanie pozwala w łatwy sposób zidentyfikować produkt spośród setek innych, dostępnych na półkach sklepowych.
Opakowania są niezwykle istotnym czynnikiem sprzedażowym, nawet w przypadku znanych marek. Ich projektowanie musi zatem uwzględniać takie kwestie, jak pozycja marki, kategoria produktu, jej grupa docelowa oraz przedział cenowy. Podczas procesu tworzenia należy wyeksponować najważniejsze cechy produktu – np. w przypadku artykułów ekologicznych, korzystnym rozwiązaniem będzie użycie materiałów przyjaznych środowisku, co dodatkowo podkreśli ich naturalność.
Poddając analizie funkcję promocyjną opakowań, można zauważyć, że ma ona niezwykle istotne znaczenie dla efektywności działań marketingowych. Im bardziej niestandardowe pomysły w zakresie ich projektowania, tym większa szansa na ich zauważenie. Oczywiście oprócz oryginalnego designu, równie istotna jest jakość opakowania. Istnieje bowiem duża szansa, że konsument ponownie zakupi dany produkt, jeżeli ten spełni wszystkie jego oczekiwania. Poniżej przedstawiamy kreatywne pomysły opakowań z różnych branż: