Świąteczne upominki dla klientów – jak wybrać?

STRATEGIC CONSULTING Branding PACKAGING

Święta tuż, tuż. Jak co roku może pojawić się dylemat związany z kupnem prezentów. Pół biedy, jeśli szukamy go dla bliskiej nam osoby. Co jednak zrobić, jeżeli pragniemy obdarować upominkami klientów naszej firmy?

Prezenty lubi dostawać każdy. No, a przynajmniej większość. Upominki świąteczne to popularne narzędzie wykorzystywane przez wiele firm, które jest dowodem naszego zainteresowania.

Klienci uwielbiają dostawać coś za darmo. Uwielbiają też mieć poczucie, że są na tyle „ważni”, że firma o nich pamiętała i wysłała im upominek. Tego typu działania mają duży wpływ na kształtowanie się wizerunku firmy i uważane są za jeden ze skuteczniejszych nośników promocji.

Nie sposób nie wspomnieć tu o regule wzajemności, którą Robert B. Cialdini opisał w swojej książce „Wywieranie wpływu na ludzi”. W skrócie, mówi ona o potrzebie rewanżu za to, co ktoś nam podarował. Jest to pewnego rodzaju zobowiązanie do odpłacenia się drugiej osobie. Potraktujmy więc takie prezenty, jako inwestycję na przyszłość.

W relacjach biznesowych obowiązują zdecydowanie inne zasady doboru prezentów, niż w relacjach prywatnych. Należy zastanowić się, jak wygląda nasza relacja z klientem i jak dużo wiemy na jego temat. Czy powinniśmy skupić się na prezencie eleganckim? Zabawnym? A może powinien on być praktyczny? Należy zwrócić uwagę na wizerunek naszej firmy – agencja reklamowa będzie mogła pozwolić sobie na większy upust fantazji, niż na przykład kancelaria prawnicza.

Świąteczne upominki to dobry akcent podsumowujący całoroczną współpracę z klientem. Jednak często pojawia się dylemat: co wybrać? Nie są to osoby, które znamy prywatnie, więc najlepszym rozwiązaniem będą prezenty praktyczne, które dodatkowo będą opatrzone logo firmy, co wpłynie na utrwalenie świadomości marki. Nie tylko prezent będzie świadczył o naszej firmie – Nie należy zapominać, że dobrze zaprojektowane opakowanie  ma także wpływ na postrzeganie prezentu.

Co ważne – dobrze, gdyby taki prezent był spersonalizowany, aby odbiorca nie odniósł wrażenia, że podarunki wysyłane są masowo. Jeżeli współpracujemy z klientami zagranicznymi dobrym pomysłem będzie wysłanie upominku, który nawiązuje do polskich tradycji, jak na przykład kosz zawierający specjały kuchni polskiej.

Coś słodkiego

Często nie znamy upodobań obdarowywanych klientów, dobrze więc szukać wśród prezentów uniwersalnych. Czekoladę lubi zdecydowana większość ludzi.  Te ręcznie zdobione, czy zestawy pralinek zapakowane w eleganckie pudełka sprawiają, że tego typu upominki zostaną przyjęte z entuzjazmem.

Czekolada nadaje się na prezent z jeszcze innego powodu: można nadać jej dowolny kształt, rozmiar, smak, czy też zaprojektować spersonalizowane opakowanie, które świadczyć będzie o zaangażowaniu w przygotowanie podarunku.

Coś praktycznego

Jeżeli nie mamy pomysłu na prezent, można wybrać opcję „bezpieczną”, czyli inaczej mówiąc – praktyczną. Istnieje wówczas duże prawdopodobieństwo, że osoba obdarowana nie odłoży go po chwili w kąt.

-kalendarze – jest to ten rodzaj podarunku, który może być nudny, albo niezwykle kreatywny – jedynym ogranicznikiem jest nasza wyobraźnia. Plusem tego typu prezentu jest fakt, że będzie on aktualny przez cały rok.

kalendarz

kalendarz2

– dziadek do orzechów – produkty które mocno kojarzone są ze świętami to przede wszystkim mandarynki, pomarańcze oraz… orzechy. Dziadek do orzechów to nie prezent z gatunku tych „szalonych”, ale może okazać się przydatny. Nieużywany będzie się też dobrze prezentował na półce.

dziadek

-kubki termiczne – czy jest coś praktyczniejszego od kubka termicznego podarowanego mroźną zimą? Dobrze zaprojektowany i elegancko zapakowany może okazać się strzałem w dziesiątkę.

kubek

-pendrive – na pierwszy rzut oka wydaje się być czymś nieco oklepanym, jednak wszystko zależy od naszej kreatywności. Dysk przenośny przyda się zawsze, a oryginalnie zaprojektowany sprawi, że nie zniknie w głębi szuflady wśród innych rzeczy.

Niewątpliwie tego rodzaju działania poprawiają atmosferę i mają pozytywny wpływ na wzajemne stosunki. Niezależnie od tego, na jaki prezent się zdecydujemy nie zapomnijmy o brandingu – umieśćmy na nim logo naszej firmy oraz załączmy odręczny podpis osoby, która reprezentuje firmę.

Wybierając biznesowe prezenty dobrze jest wykazać się oryginalnością. Jeżeli jednak nic nie przychodzi nam do głowy, lub też nie mamy pewności, czy dany prezent wypada wysłać, wówczas najlepiej wybrać bezpieczny wariant, jakim jest prezent elegancki, a przy tym praktyczny.

 

Adam Michańków |

Brand Strategy Director

PUBLISHED: 09/12/2018

TAGS:

inspiracje, prezenty dla klientów

Contact Us

Call us

Poznań:
ul. Zwierzyniecka 3
+48 722 030 040

Visit us

Poznań
ul. Zwierzyniecka 3

Warszawa:
ul. Franciszka Klimczaka 1
(Royal Wilanów)

Company's data

Show Service
NIP: 779 234 85 08
KRS: 0000320792
REGON: 300995143
ul. Zwierzyniecka 3
60-813 Poznań

    Send inquiry

    Attach brief

    (Attachment of the brief is not required.)


    * Required form fields