Chodź, opowiem Ci historię

Consulting strategiczny Branding Opakowania

W jaki sposób sprawić, aby prezentowany przekaz był dla odbiorcy ciekawszy? Suche fakty nie wystarczą i co więcej – nie zostaną zapamiętane. Specjaliści od content marketingu wpadli więc na pomysł, aby wygłaszana treść przybrała formę opowieści. Storytelling – bo o nim mowa – to sposób na zaciekawienie i zapamiętanie przez odbiorcę prezentowanej treści.

Publiczność uwielbia różnego rodzaju historie i anegdoty. Jak powszechnie wiadomo, najlepiej sprzedają się emocje, które w łatwy sposób wykorzystuje storytelling. Dobrze opowiedziane historie są wiarygodne i bardziej autentyczne, niż zwykły przekaz reklamowy. Trzeba tylko wiedzieć, jak to robić.

Storytelling, czyli opowiadanie historii o produkcie, ze względu na swoją skuteczność, cieszy się coraz większą popularnością. Eksperci twierdzą zaś, że sukces firmy uzależniony jest nie od jej rzeczywistych dokonań, lecz od dobrze skonstruowanej opowieści.

W dzisiejszych czasach sam produkt to za mało. Aby zagwarantować sobie sukces należy stworzyć taką opowieść, w której potencjalni konsumenci będą chcieli uczestniczyć.

Dlaczego więc storytelling ma taką moc oddziaływania?

-opowieść, w przeciwieństwie do zwykłych faktów, wpływa na poziom zapamiętywania przekazu

-bazuje na emocjach, takich jak radość, zaduma, czy wzruszenie

-jest to swoistego rodzaju „call to action”, zachęcające do działania

-często opowieści odwołują się do potrzeb odbiorców

Steve Jobs i Apple

Sztandarowym przykładem właściwie wykorzystanego storytellingu były przemówienia, które wygłaszał Steve Jobs. Dzięki dobrze przygotowanej opowieści oraz charyzmie wygłaszającego, sprawił, że stał się on przykładem tego, jak powinien wyglądać skuteczny storytelling.

Dove i rodzina

Storytelling sukcesywnie wykorzystuje Dove, tworzący wizerunek marki, która rozumie kobiety. W poniższej kampanii marka zdecydowała się promować wartości rodzinne i tak oto widzimy historię kilku rodzin, w których mężczyźni dowiadują się, że zostaną ojcem. Przekaz jest jasny: jeżeli dbam o kogoś, podaruję mu produkty marki Dove.

Guiness jako symbol męskiej przyjaźni

Reklama, która chwyta za serce i pokazuje, czym jest prawdziwa „męska” przyjaźń.
W spocie widzimy mężczyzn grających w koszykówkę na wózkach inwalidzkich.
Jest widoczne zacięcie, rywalizacja, męski duch walki. Jednak sam koniec spotu zaskakuje, i co najważniejsze – wzbudza emocje.

Everlast – producent odzieży bokserskiej

Jeżeli już w temacie sportu jesteśmy, nie sposób nie wspomnieć o reklamie firmy Everlast. Mamy głównego bohatera, mamy zaskakujący zwrot akcji oraz końcowe przesłanie.

 

Klienci potrzebują dziś narracji, a zwykłe reklamy, czy kampanie reklamowe w social media nie wystarczą. Historie pozwalają wierzyć, że firma jest godna zaufania. Co prawda nie każdy posiada charyzmę Steve’a Jobsa, jednak warto pamiętać, że dobrze stworzona historia nie tylko wpływa na sprzedaż produktu, czy usługi, ale również zaspokaja potrzebę słuchania inspirujących historii oraz dostarczania klientowi emocji.

 

Adam Michańków |

Brand Strategy Director

PUBLISHED: 22/12/2018

TAGS: