Co to jest plan marketingowy i jak się go przygotowuje?

Consulting strategiczny Branding Opakowania

Co to jest plan marketingowy? Czy naprawdę ma tak duże znaczenie dla budżetu firmy i późniejszego zwrotu inwestycji? Takie pytania powinien zadać sobie każdy, kto planuje określić cele reklamowe swojej firmy. Dowiedz się jak napisać plan marketingowy i poznaj jego elementy!

Plan marketingowy – co to takiego?

Planem marketingowym można nazwać raport, który krok po kroku opisuje strategię reklamową. W zależności od indywidualnych potrzeb i specyfiki działania firmy, plany marketingowe przygotowuje się zazwyczaj na najbliższy miesiąc, kwartał, lub nawet na rok!

Czemu dokładnie ma służyć plan marketingowy? Zasadniczo, jest to swojego rodzaju ścieżka do osiągnięcia wyznaczonego celu. Przestrzegając poszczególnych etapów planu marketingowego, można szybciej, łatwiej i nierzadko taniej osiągnąć wyznaczone cele w postaci np.:

  • wprowadzenia na rynek nowej usługi/nowego produktu,
  • zdobycia uznania wśród klientów,
  •  osiągania satysfakcjonujących wyników finansowych,
  • podniesienia świadomości marki.

Strategiczny plan marketingowy pomaga w ustaleniu własnych celów biznesowych, a także najprostszych ścieżek do ich osiągnięcia. Czy zatem przy tworzeniu planu marketingowego można kierować się gotowym schematem? Absolutnie nie!

Elementy planu marketingowego

Każdy plan opiera się na konkretnych elementach. Do nich należy np.:

  • określenie celów firmy,
  • opis aktualnego statusu marketingowego przedsiębiorstwa,
  • harmonogram przebiegu działań reklamowych,
  • określenie wskaźników, które będzie się śledzić,
  • opisanie klientów docelowych i segmentu rynku, którego będą dotyczyć działania.

Bez właściwej strategii, która powstała na podstawie branżowej wiedzy i doświadczenia, trudno osiągać zakładane cele. Tylko dokładna analiza jest w stanie zminimalizować ryzyko braku zwrotu zainwestowanych środków. Skoro wiesz już, co to jest plan marketingowy, sprawdź, jakie są jego najważniejsze cechy.

Cechy dobrego planu marketingowego

Cechy dobrego planu marketingowego uwzględniają segmentację rynku, analizę profilu klientów i charakterystykę rynku. Inne cele i możliwości dotyczą firm działającym w sektorze e-commerce, a inne obowiązują przy sprzedaży stacjonarnej lub sektorze usług. To dlatego plan marketingowy firmy produkcyjnej będzie inny niz plan marketingowy firmy usługowej. W przygotowaniu planu marketingowego powinno się brać pod uwagę najdrobniejsze szczegóły, jak chociażby współczynnik konwersji na stronie sklepu internetowego, czy np na blogu.

Jak widać strategiczny plan marketingowy, jest bardzo praktyczny, a realizacja zaplanowanych w nim działań niesie za sobą pozytywne skutki w postaci osiąganych w rzeczywistości celów. Proces przygotowywania planu jest bardzo złożony i wymaga wiedzy analitycznej. Aby uniknąć porażki w postaci inwestycji bez pokrycia, najlepiej rozważyć współpracę z doświadczonymi specjalistami. Takie podejście nie tylko minimalizuje ryzyko zaprzepaszczenia budżetu przeznaczonego na reklamę, ale też nie wiąże się z utratą wizerunku i dobrej reputacji firmy.

|

PUBLISHED: 25/11/2020

TAGS:

Skontaktuj się z nami

Zadzwoń do nas

Poznań
+48 723 050 040

Warszawa
+48 22 223 66 32

Odwiedź nas

Poznań: Grunwaldzka 52

Warszawa:
ul. Franciszka Klimczaka 1
(Royal Wilanów)

Dane firmy

Grunwaldzka 52
60-311 Poznań
NIP: 782 241 32 81

    Wyślij zapytanie

    Załącz brief


    Dane kontaktowe