Copywriting – jak pisać skuteczne teksty sprzedażowe?

Consulting strategiczny Branding Opakowania

Dobra treść to dobra sprzedaż. Copywriter nie tylko tworzy teksty – musi on umieć również za ich pomocą sprzedawać. A sztuka pisania efektywnych treści, które zwiększają zainteresowanie daną marką, czy produktem stanowi nie lada wyzwanie.

Na początek smutna prawda: klientom nie chce się czytać nawet najlepszych treści reklamowych. Stanowi to niemały problem dla osób, które głowią się nad stworzeniem przyciągającego contentu, dlatego też nieraz trzeba się nieźle nagimnastykować, aby klienci zechcieli zapoznać się z korzyściami wynikającymi z oferty.

Plusem jest jednak fakt, że prawidłowo skonstruowany tekst będzie miał przełożenie na dalsze sukcesy firmy. Umiejętne wykorzystanie słów to bezcenne narzędzie, którym powinien umieć posługiwać się każdy, kto nazywa siebie copywriterem. I mimo tego, że obraz znaczy więcej niż 1000 słów, to jednak słowa są potężnym narzędziem, które mogą bezpośrednio wpłynąć na sprzedaż.

Jednak dlaczego pewne słowa lepiej oddziałują na odbiorców, aniżeli inne? I w jaki sposób zwiększyć skuteczność przekazu? Poznaj garść copywriterskich wskazówek, które wpłyną na wysokie pozycjonowanie marki i wzrost sprzedaży!

  • Chwytliwe nagłówki

Możesz być pewien, że jeżeli nagłówek nie będzie ciekawy, to odbiorca nie zada sobie trudu, aby zapoznać się z dalszą częścią tekstu. Dobrze skonstruowany nagłówek stanowi niezwykle silną broń. Musi się w nim znajdować korzyść dla odbiorcy, najlepiej taka, która ma wpływ na podniesienie komfortu życia. Najważniejsze jest pierwsze zdanie – to mocne i przyciągające uwagę sprawi, że czytający przejdzie do dalszej części tekstu.

  • Szczegółowość

Zbyt duża liczba ogólników nie wpływa na atrakcyjność tekstu. Brak precyzji, zaokrąglone liczby oraz niedokładne informacje nie tylko nie robią na nikim wrażenia, a czasem potrafią być po prostu irytujące. Daruj więc sobie zdania typu: „najniższa cena na rynku”, czy „najlepsza oferta w mieście”. Tak sformułowana treść wpływa negatywnie na przekaz reklamowy, ponieważ wzbudza u odbiorców nieufność. Zastąp je szczegółowymi informacjami, które rzeczywiście będą przydatne.

  • Wezwanie do akcji, czyli call to action

Zwiększa to motywację do działania. W tekstach reklamowych chodzi przecież o to, aby klienci dzwonili, pisali, pytali i kupowali. Efektywność w nakłanianiu do działania stanowi miernik skuteczności tekstu. Choć może wydać się to banalne, warto przyjrzeć się, jakie praktyki wykorzystywane są w różnego rodzaju programach telesprzedażowych. Nieustannie powtarzają się tam sformułowania typu: „zadzwoń teraz! Jeżeli skontaktujesz się z nami w ciągu 20 minut dodatkowo otrzymasz w gratisie produkt X”. Tego typu zdania zachęcają do działania i wpływają na sprzedaż.

  • Słowa-magnesy

„Uwaga!”, „Nowość!” „Tylko teraz!” – jest to grupa zwrotów, która przyciąga uwagę odbiorców. Tego typu „przyciągaczy”, które idealnie nadają się do tekstów sprzedażowych jest oczywiście znacznie więcej. Często wykorzystywanym zabiegiem jest także wykorzystywanie zwrotów komunikujących niskie ceny, czy bezpłatne gratisy. Należy jednak pamiętać, że skuteczność przekazu reklamowego uzależniona jest nie od pojedynczych wyrazów, ale od odpowiedniego zestawienia wszystkich słów.

  • Język dostosowany do odbiorcy

Nawet najlepiej zaplanowane kampanie marketingowe mogą nie przynieść oczekiwanego rezultatu, jeżeli content nie będzie dopasowany do odbiorcy. Zastanów się więc do kogo kierujesz treść? W jakim wieku jest Twój target? Czy osoby te słyszały już wcześniej o ofercie, czy muszą zostać zaznajomione z nią od podstaw? Bez określenia odbiorców niemożliwym jest użycie języka dostosowanego specjalnie pod nich. Do osób starszych przekaz tworzony w młodzieżowym, luźnym języku raczej nie będzie najlepszym pomysłem, podobnie jak użycie oficjalnego języka w komunikacie kierowanym do młodzieży. Tak samo sytuacja ma się z wykształceniem – osoby wyedukowane z wysoką pozycją społeczną raczej nie będą patrzeć przychylnie na ofertę napisaną językiem potocznym i na odwrót – osoby z niskim wykształceniem nie zainteresują się ofertą, w której użyty został fachowy, skomplikowany język.

 

Oczywiście branie pod uwagę powyższych wskazówek to jedno, a praktyka to drugie. Im więcej tekstów tworzysz, tym bogatsze zdobywasz doświadczenie, a co za tym idzie – tym lepsze teksty tworzysz. Powiedzenie „trening czyni mistrza” ma również zastosowanie w copywritingu, więc… do dzieła!

Adam Michańków |

Brand Strategy Director

PUBLISHED: 13/06/2019

TAGS:

branding, copywriting, wizerunek marki