Czy lifting logo wystarczy? Różnica między liftingiem, a rebrandingiem marki

Consulting strategiczny Branding Opakowania

Rebranding i lifting to dość zbliżone do siebie pojęcia, przez co są często mylone. Oba procesy mają bowiem na celu metamorfozę wizerunku marki. Warto jednak wiedzieć, że nie oznaczają tego samego. Pierwszy z nich jest dużo bardziej złożony. Na rebranding składa się m.in. zmiana nazwy, która w istocie jest jednym z kluczowych elementów marki. Takich działań nie podejmuje się natomiast w liftingu. Czym więc różni się rebranding marki od jej liftingu? Która opcja przynosi lepsze rezultaty? Kiedy warto zdecydować się jedynie na lifting logotypu, a kiedy na rebranding? Nikt nie zna odpowiedzi na te pytania lepiej niż doświadczona agencja brandingowa.

Lifting czy rebranding?

Lifting to proces, którego celem jest odświeżenie elementów wizualnych marki i dopasowanie ich do panujących trendów. Przeprowadza się go więc najczęściej, gdy wizerunek marki zestarzał się lub przestał odpowiadać na potrzeby rynku.  Jest także skuteczny w poprawie komunikacji. Można przeprowadzić lifting następujących elementów:

  • logotypu,
  • materiałów firmowych,
  • opakowania,
  • ulotek.

Efektem takiego procesu będzie odświeżenie wizerunku marki. Rebranding natomiast jest potrzebny, gdy musi nastąpić zmiana nazwy marki. Podczas gdy branding marki jest budowaniem jej od podstaw, rebranding będzie jej przebudową. Najczęściej wiąże się z nim przeobrażenie elementów wewnętrznych i zewnętrznych firmy. Może być wymuszony poprzez np. zmianę właściciela czy przejęcie firmy lub dobrowolny, gdy marka nie spełnia oczekiwań rynkowych. W tym procesie mogą zmienić się:

  • nazwa,
  • strategia,
  • grupa docelowa,
  • identyfikacja wizualna.

Przed podjęciem decyzji o rebrandingu marki bardzo ważne jest przeprowadzenie solidnych badań i analizy rynku, które pozwolą na uzyskanie, jak najlepszych efektów. Bardzo pomocne będzie wówczas profesjonalne doradztwo strategiczne. Takie usługi ocenią, jak proces ten wpłynie na markę, jeszcze przed jego podjęciem.

Różnice między liftingiem a rebrandingiem

Rebranding marki to swoista rewolucja firmy, podczas gdy lifting jest raczej jej renowacją. Główne różnice pomiędzy tymi procesami będą widoczne przede wszystkim w:

  • zakresie obydwu procesów – rebranding może obejmować więcej elementów marki. Zaczynając od jej nazwy, a kończąc na strategii i strukturze firmy. Niekiedy jest to budowanie całkowicie nowego brandu. Lifting zaś to odświeżenie lub zmiana jedynie elementów wizualnych marki – np. logo czy strony firmy.
  • skali – skala rebrandingu marki będzie zdecydowanie większa niż liftingu. Pierwszy proces ma charakter całościowy, obejmuje w praktyce wszystkie elementy marki i ma na celu ich zmianę. Drugi natomiast to proces odświeżenia wizerunku marki. Będzie raczej ewolucyjny niż rewolucyjny.
  • potrzebach – lifting ma na celu poprawę wizerunku marki i jej dopasowanie do aktualnych trendów. Jest działaniem dobrowolnym wynikającym z potrzeby polepszenia jakości firmy. Rebranding natomiast to ryzykowny proces, który nie zawsze przynosi korzyści. Niekiedy jest wymuszany na znanych i mających solidną pozycję na rynku markach. Wówczas może okazać się ‘złem koniecznym’, które negatywnie odbije się na firmie.

Podsumowanie

Zarówno branding, jak i lifting marki są procesami bardzo złożonymi. Nieumiejętnie przeprowadzone mogą przynieść niepożądane efekty i zaszkodzić firmie. Dlatego też w obu sytuacjach warto skorzystać z pomocy i doradztwa profesjonalistów. Wykwalifikowana agencja brandingowa z pewnością dobrze poradzi sobie z tym zadaniem. Doświadczeni eksperci podchodzą bowiem profesjonalnie do każdego zlecenia – czy jest to rebranding, lifting logo, czy projektowanie opakowań. Zdaj się więc na nich i zaufaj prawdziwym specjalistom w branży.

|

PUBLISHED: 11/12/2020

TAGS:

Skontaktuj się z nami

Zadzwoń do nas

Poznań:
ul. Zwierzyniecka 3
+48 722 030 040

Odwiedź nas

Poznań
ul. Zwierzyniecka 3

Warszawa:
ul. Franciszka Klimczaka 1
(Royal Wilanów)

Dane firmy

Show Service
NIP: 779 234 85 08
KRS: 0000320792
REGON: 300995143
ul. Zwierzyniecka 3
60-813 Poznań

    Wyślij zapytanie

    Załącz brief

    (Załączenie briefu nie jest obowiązkowe.)


    * wymagane pola formularza