Czym jest rebranding i dlaczego jest istotny?

Consulting strategiczny Branding Opakowania

Każda z firm chce dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców, pozytywnie zapisać się w pamięci (i świadomości) konsumentów, budzić zaufanie i osiągać sukcesy. Z tym procesem ściśle związany jest branding – działania budujące wizerunek firmy. Ale co to jest rebranding? I czy rzeczywiście – jak się czasem powtarza – chodzi o przeciwieństwo brandingu? Przeczytaj artykuł i zweryfikuj swoją wiedzę na ten temat.

Rebranding – co to jest?

Rebranding to cały szereg działań gospodarczych mających na celu zmiany wizerunku firmy. Dotyczą one aspektów takich jak na przykład:

  • zmiana nazwy,
  • zmiany motywu przewodniego i hasła,
  • modyfikacja lub zmiana logo,
  • ingerencja w materiały reklamowe: ulotki, reklamy telewizyjne, plakaty,
  • wprowadzenie poprawek do opakowań produktowych.

Skuteczny rebranding wyróżnia daną markę na tle konkurencji. Nie jest on jednak zalecany zarówno firmom źle odbieranym przez klientów, jak i tym, które są z nimi mocno związane. W przypadku utożsamienia się społeczeństwa z charakterem i stylem firmy, rebranding zamiast sukcesów, może okazać się porażką. To samo dotyczy firm postrzeganych negatywnie – trzeba zastanowić się czy rebranding nie przyniesie jeszcze więcej szkód. Warto również zwrócić uwagę, że nie chodzi tylko o edytowanie kolorów, ale o zmianę strategii marketingowej. Rebranding zmienia często podejście do klienta, obejmuje nowe promocje i rozbudowę oferty.

W historii rebrandingu negatywnie zapisała się amerykańska firma GAP. To dobry przykład nieprzemyślanej strategii. W 2010 roku podjęto decyzję o odświeżeniu logo – dotyczyło to zmiany koloru i wielkości czcionki. Duża część klientów nie znalazła uzasadnienia dla takiego działania, a nowe logo utożsamiła z zupełnie inną firmą. W konsekwencji szybko odcinali się od marki GAP, co skutkowało powrotem do pierwotnej wersji logo w ciągu zaledwie kilku tygodni.

Kiedy warto rozważyć rebranding?

Istnieje wiele przesłanek, które skłaniają przedsiębiorstwa do rozpoczęcia rebrandingu. Z jednej strony są to przykre sytuacje w postaci spadku obrotów i zainteresowania, z drugiej – nowe cele i perspektywiczne myślenie. Rebranding jest wskazany:

  • przy repozycjonowaniu produktów na rynku,
  • przy podkreślaniu zalet firmy (dotychczas niewidocznych),
  • w celu dotarcia do nowych grup odbiorców,
  • podczas planowania współpracy na arenie międzynarodowej,
  • w perspektywie rozszerzenia działalności,
  • w celu odświeżenia wizerunku.

Aby rebranding miał sens, potrzebne są trzy główne składowe: szybkość działania, duży nakład finansowy i współpraca ze specjalistami – najlepiej z agencji profesjonalnie zajmującej się rebrandingiem. Takim miejscem jest nasza agencja Fresh Brand Design – 3-krotnie nagrodzona prestiżową nagrodą REBRAND 100 Global Awards.

Pozytywne przykłady rebrandingu

Na naszej stronie internetowej umieściliśmy przykłady skutecznie przeprowadzonego rebrandingu. Znajdziesz tam na przykład historie:

  • połączenia firmy Stolter z marką medyczną Stiegelmeyer.
  • edukacyjnej marki Supermemo, w której m.in. opracowaliśmy unikalny styl wizualny,
  • kliniki Invimed leczącej niepłodność – stworzyliśmy spójny system komunikacji marki.

Wiesz już co to jest rebranding i jakie może przynieść rezultaty. Nie każda zmiana jest dobra, ale wiele z nich otwiera przed firmą nowe perspektywy i pomaga zrealizować wyznaczone cele.

|

PUBLISHED: 22/10/2020

TAGS:

branding

Skontaktuj się z nami

Zadzwoń do nas

Poznań
+48 723 050 040

Warszawa
+48 22 223 66 32

Odwiedź nas

Poznań: Grunwaldzka 52

Warszawa:
ul. Franciszka Klimczaka 1
(Royal Wilanów)

Dane firmy

Grunwaldzka 52
60-311 Poznań
NIP: 782 241 32 81

    Wyślij zapytanie

    Załącz brief


    Dane kontaktowe