Każda z firm chce dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców, pozytywnie zapisać się w pamięci (i świadomości) konsumentów, budzić zaufanie i osiągać sukcesy. Z tym procesem ściśle związany jest branding – działania budujące wizerunek firmy. Ale co to jest rebranding? I czy rzeczywiście – jak się czasem powtarza – chodzi o przeciwieństwo brandingu? Przeczytaj artykuł i zweryfikuj swoją wiedzę na ten temat.
Rebranding – co to jest?
Rebranding to cały szereg działań gospodarczych mających na celu zmiany wizerunku firmy. Dotyczą one aspektów takich jak na przykład:
- zmiana nazwy,
- zmiany motywu przewodniego i hasła,
- modyfikacja lub zmiana logo,
- ingerencja w materiały reklamowe: ulotki, reklamy telewizyjne, plakaty,
- wprowadzenie poprawek do opakowań produktowych.
Skuteczny rebranding wyróżnia daną markę na tle konkurencji. Nie jest on jednak zalecany zarówno firmom źle odbieranym przez klientów, jak i tym, które są z nimi mocno związane. W przypadku utożsamienia się społeczeństwa z charakterem i stylem firmy, rebranding zamiast sukcesów, może okazać się porażką. To samo dotyczy firm postrzeganych negatywnie – trzeba zastanowić się czy rebranding nie przyniesie jeszcze więcej szkód. Warto również zwrócić uwagę, że nie chodzi tylko o edytowanie kolorów, ale o zmianę strategii marketingowej. Rebranding zmienia często podejście do klienta, obejmuje nowe promocje i rozbudowę oferty.
W historii rebrandingu negatywnie zapisała się amerykańska firma GAP. To dobry przykład nieprzemyślanej strategii. W 2010 roku podjęto decyzję o odświeżeniu logo – dotyczyło to zmiany koloru i wielkości czcionki. Duża część klientów nie znalazła uzasadnienia dla takiego działania, a nowe logo utożsamiła z zupełnie inną firmą. W konsekwencji szybko odcinali się od marki GAP, co skutkowało powrotem do pierwotnej wersji logo w ciągu zaledwie kilku tygodni.
Kiedy warto rozważyć rebranding?
Istnieje wiele przesłanek, które skłaniają przedsiębiorstwa do rozpoczęcia rebrandingu. Z jednej strony są to przykre sytuacje w postaci spadku obrotów i zainteresowania, z drugiej – nowe cele i perspektywiczne myślenie. Rebranding jest wskazany:
- przy repozycjonowaniu produktów na rynku,
- przy podkreślaniu zalet firmy (dotychczas niewidocznych),
- w celu dotarcia do nowych grup odbiorców,
- podczas planowania współpracy na arenie międzynarodowej,
- w perspektywie rozszerzenia działalności,
- w celu odświeżenia wizerunku.
Aby rebranding miał sens, potrzebne są trzy główne składowe: szybkość działania, duży nakład finansowy i współpraca ze specjalistami – najlepiej z agencji profesjonalnie zajmującej się rebrandingiem. Takim miejscem jest nasza agencja Fresh Brand Design – 3-krotnie nagrodzona prestiżową nagrodą REBRAND 100 Global Awards.
Pozytywne przykłady rebrandingu
Na naszej stronie internetowej umieściliśmy przykłady skutecznie przeprowadzonego rebrandingu. Znajdziesz tam na przykład historie:
- połączenia firmy Stolter z marką medyczną Stiegelmeyer.
- edukacyjnej marki Supermemo, w której m.in. opracowaliśmy unikalny styl wizualny,
- kliniki Invimed leczącej niepłodność – stworzyliśmy spójny system komunikacji marki.
Wiesz już co to jest rebranding i jakie może przynieść rezultaty. Nie każda zmiana jest dobra, ale wiele z nich otwiera przed firmą nowe perspektywy i pomaga zrealizować wyznaczone cele.