Design opakowania a podejmowanie decyzji zakupowych

Consulting strategiczny Branding Opakowania

Liczne badania potwierdzają, że blisko 1/3 decyzji zakupowych podejmowana jest pod kątem tego, jak wygląda opakowanie. Dlatego też, w dobie ogromnej konkurencji, producenci prześcigają się w tworzeniu opakowań, które przyciągną uwagę klientów.

Szacuje się, że czas na wyrobienie opinii od danym produkcie zamyka się w 7 sekundach. A co więcej – przyciągnięcie uwagi klienta przechodzącego obok półki sklepowej zajmuje… nie więcej niż 2 sekundy. To bardzo niewiele, a liczba ta pokazuje, jak dużą rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych odgrywa opakowanie. W tym krótkim czasie musi ono przyciągnąć uwagę i skłonić potencjalnego klienta do zakupu.

high

źródło

Nieustanny rozwój opakowalnictwa związany jest z upowszechnieniem samoobsługowej formy sprzedaży i stanowi ono integralny element produktu marki. Rola opakowania spełnia trzy funkcje:

-ochronną – która, jak łatwo się domyślić ma za zadanie chronić produkt przed działaniem czynników zewnętrznych

-praktyczną

-promocyjną

Projektowanie opakowań powinno uwzględniać wszystkie te kwestie, ponieważ liczne badania potwierdzają, że są one często wykorzystywane ponownie przez konsumentów, co oznacza, że nie tylko jego promocyjna wartość jest istotna i ma przełożenie na sprzedaż.

doo

źródło

Dodatkowo, każde opakowanie, niezależnie od tego, jaki rodzaj produktu jest sprzedawany, powinno być mobilne (tj. – klient bez trudu powinien móc wziąć je z regału sklepowego)  oraz zrozumiałe.

Pod tym określeniem rozumie się przede wszystkim etykiety, które muszą w jasny sposób komunikować, czym jest dany produkt i co zawiera. Zarówno opakowanie, jak i etykieta powinny zwracać na siebie uwagę, jednocześnie nie wprowadzając chaosu informacyjnego.

 

Osobowość opakowania

Firmy, które przywiązują wagę do jakości oraz designu opakowania notują nawet 30% wzrost zainteresowania produktem. W jaki sposób budować jego osobowość? Wiele zależy od charakteru produktu – czy ma być luksusowy? Jaki jest jego target? Do kogo ma być skierowany?

hoho

źródło

O osobowości opakowania w dużej mierze decyduje typografia, która sprawia, że produkt może być delikatny, elegancki, lub też mocno rzucający się w oczy. Użyty font musi być jak najbardziej czytelny. Kolorystyka powinna odzwierciedlać produkt – barwy czarne, złote i srebrne kojarzone są z produktami z wyższej półki. Kolory jaskrawe zazwyczaj przeznaczone są dla młodszego targetu, biel kojarzona jest zazwyczaj z czystością, co wykorzystują producenci środków higienicznych, a zielony i nawiązuje do produktów naturalnych, ekologicznych.

 

Rosnąca rola opakowań spowodowana jest konsumpcyjnym dobrobytem – w czasach niedoboru produktów konsumenci dokonywali zakupów nie zwracając uwagi na ich opakowanie (jak np. mleko w szklanych butelkach, które z designem raczej nie miało wiele wspólnego).

Dziś, w dobie nadwyżki produktów, konsumenci mają możliwość dokonywania wyborów i tu właśnie zaczyna być widoczna rola opakowania. Stanowi ono niejako wizytówkę produktu, która przekazuje informacje o tym, czy jest on dobrej jakości, czy jest ekologiczny, czy może prestiżowy.

Wprowadzenie marki na rynek powinno uwzględniać nie tylko strategię promocji, ale także wygląd opakowania. Wyróżniający się design oraz ciekawe materiały potrafią stworzyć opakowanie, którego rola jest nieoceniona podczas podejmowania decyzji zakupowej przez konsumenta.

Adam Michańków |

Brand Strategy Director

PUBLISHED: 21/03/2014

TAGS:

branding, opakowania, projektowanie opakowań, wizerunek marki