Consulting strategiczny Branding Opakowania

Można powiedzieć, że zawód copywritera jest względnie nowy – szacuje się, że pojawił się dopiero w XX wieku, czyli w okresie rozkwitu profesjonalnej reklamy. Czy wiesz, czym cechuje się idealny kandydat na stanowisko copywritera oraz kto i jak może nim zostać?

Agencja reklamowa, agencja brandingowa, czy też różnego rodzaju kampanie marketingowe – to środowiska, w których dobry copywriter idealnie się odnajdzie. Jest to osoba odpowiedzialna za warstwę tekstową reklam, folderów, czy scenariuszy reklamowych. Zajmuje się namingiem, tworzy claimy oraz teksty reklam radiowych i telewizyjnych. Jak więc wbić się do tego „światka” i tworzyć profesjonalny content, który będzie następnie wykorzystywany w różnego rodzaju kampaniach?

Buduj portfolio

Jeżeli ubiegasz się o stanowisko copywritera musisz mieć portfolio, ponieważ stanowi ono potwierdzenie Twoich umiejętności. Jak zacząć je tworzyć? Dobrym sposobem jest udzielanie się w różnego rodzaju redakcjach, czy internetowych portalach. Tworzenie tekstów w zamian za referencje może nie brzmieć zbyt zachęcająco, ale tego typu praktyki zaowocują w przyszłości. Pisanie artykułów daje możliwość pokazania swoich umiejętności oraz rozwijania kunsztu pisarskiego. Oprócz udzielania się w redakcjach, można także zapisać się na warsztaty (przez co jednocześnie rozbudowujemy swoje CV), lub też założyć bloga i  systematycznie go prowadzić, co będzie stanowić wizytówkę samą w sobie.

Zdarza się, że ci bardziej zdeterminowani na własną rękę szukają firmowych stron, które w ich mniemaniu mają kiepski content. Wówczas osoby te tworzą swoje wersje tekstów, a następnie wysyłają je na adres kontaktowy z propozycją nieodpłatnego wykorzystania treści, w zamian za możliwość umieszczenia nazwy firmy w portfolio. Oczywiście nie każda firma zgodzi się na ingerencję w treści zamieszczone na stronie, ale mimo wszystko jest to działanie opłacalne – osoba pisząca do firm z podobną prośbą nic na tym nie traci, a może jedynie zyskać.

Pierwsze zlecenia za niską stawkę – szansa, czy wykorzystywanie?  

Istnieją dwie szkoły. Pierwsza z nich mówi o tym, że branie zleceń za groszowe stawki psuje rynek, co jest po części prawdą. Bo po co zleceniodawcy mają płacić wyższe kwoty, skoro znajdzie się copywriter, który zrobi to za o wiele mniejszą sumę?

Druga zaś szkoła mówi o tym, że rozpoczynanie przygody z copywritingiem nawet za niskie stawki pozwala zorientować się w specyfice tego zawodu oraz buduje wyżej już wspomniane portfolio. Dodatkowo, nigdy nie wiadomo, czy zleceniodawca, który na początku oferuje drobne zlecenia za niewielkie kwoty, z czasem nie będzie proponował czegoś większego. Może też dojść do sytuacji, w której to osoba oferująca zlecenie, będzie polecać Cię innym.

Freelancer, czy praca w agencji?

Chcesz zostać copywriterem i nie wiesz, czy ubiegać się o stanowisko w agencji reklamowej, czy lepiej pozostać wolnym strzelcem? Wszystko ma swoje plusy i minusy. Dla jednych agencja będzie szansą na naukę nowych rzeczy i możliwością rozwoju, dla drugich praca na etat będzie katorgą. Agencja reklamowa niejako wymusza tworzenie tekstów dzień w dzień, co jednak przekłada się szlifowanie warsztatu copywriterskiego. Praca ta uczy również realiów polskiej reklamy oraz oczekiwań klientów. Wiedza wyniesiona z licznych burzy mózgów oraz systematyczność w tworzeniu haseł, czy różnego rodzaju treści to cenne doświadczenie, które na pewno przyniesie profity w przyszłości.

Jednak mimo tego, znaczna część osób potrzebuje własnej przestrzeni i niestałych godzin pracy, dlatego też decyduje się na bycie freelancerem. Jest to rozwiązanie o tyle wygodne, że nie wymaga siedzenia w biurze od 8:00 do 16:00. Problemem może być fakt, że w większości przypadków osoby te zarabiają mniej, aniżeli na etacie. Copywriterzy z niewielkim doświadczeniem mogą również nie wiedzieć, gdzie najlepiej szukać ogłoszeń, na co zwracać uwagę, czego wymagać i jak nie dać się oszukać.

Czy jesteś stworzony do tego zawodu?

Zacznijmy od tego, że nie jest aż tak istotne, jakie posiadasz wykształcenie. Oczywiście, zdarza się, że pracodawcy patrzą przychylniej, kiedy w CV widzą absolwenta studiów dziennikarskich, czy polonistycznych, ale nie jest to żelazny wymóg, który koniecznie musi być spełniony. Teksty internetowe rządzą się swoimi prawami, a wykształcenie z zupełnie innej branży (np. kosmetycznej, czy psychologicznej) może być punktem wyjścia do tworzenia tekstów właśnie z tych dziedzin. Oczywiście, jeżeli założymy, że taka osoba potrafi pisać poprawnie i ma jakieś obycie w marketingu i sztuce perswazji, tak, aby teksty były dla odbiorców ciekawe i przyciągające.

Copywriter musi umieć zainteresować odbiorcę. Jest to praca dla Ciebie, jeżeli posiadasz lekkość w wyrażaniu swoich myśli, umiejętność dostosowywania języka na potrzeby różnego rodzaju tekstów oraz gotowość do zapoznania się z nową tematyką w krótkim czasie.

 

 

Adam Michańków |

Brand Strategy Director

PUBLISHED: 13/07/2019

TAGS:

copywriting, naming