Święta Bożego Narodzenia oraz zbliżający się Sylwester to czas na podziękowania klientom za dotychczasową współpracę. Jeżeli nie zdecydowaliśmy się na kupno upominków, dobrym pomysłem będzie przesłanie kartek świątecznych.
Brzmi banalnie? Kartka kartce nierówna – wszystko zależy od naszej kreatywności. Dodatkowo, takie działania mają pozytywny wpływ na budowanie relacji z klientem i zwiększanie jego lojalności.
Myśl niestandardowo
Kartki świąteczne coraz częściej odchodzą do lamusa. Łatwiej i szybciej jest wysłać przecież smsowe życzenia, czy e-kartkę, niż wykazać się odrobiną wysiłku i iść na pocztę.
Oryginalnie zaprojektowaną kartką możemy wiele zyskać. Jest to niedrogi, a skuteczny sposób na podtrzymanie kontaktu z partnerem biznesowym. Tego typu akcje marketingowe mają także znaczenie psychologiczne – przesyłając kartkę przekazujemy poniekąd informację, że pamiętamy o danym kliencie, a ten czuje się przez to ważniejszy.
Coraz rzadziej praktykuje się wysyłanie kartek świątecznych tradycyjną pocztą, więc warto pójść w tym właśnie kierunku, mimo, że może wiązać się to z większymi kosztami.
E-kartki, mimo, że są bardziej nowoczesne od standardowej formy życzeń, nie robią już takiego wrażenia, jak kiedyś. Otrzymywanie maili stało się czymś normalnym, więc trudno w ten sposób wywrzeć wrażenie na kliencie. Zdarzyć się może, że e-kartka znajdzie się w spamie, lub też zostanie niezauważona w gąszczu innych, podobnych maili.
Wychodzenie poza schemat podczas projektowania kartek świątecznych może przyczynić się do tego, że nie wyląduje ona – jak większość – w koszu na śmieci, a może stanie się ozdobą, którą klient z chęcią postawi na biurku, czy przypnie do tablicy korkowej.
Nie tylko forma, ale i treść
Wiadomości spersonalizowane mają dużo większą wartość, więc jak ognia należy wystrzegać się kopiowanych „wierszyków” z Internetu. Klient chce mieć poczucie, że kartka adresowana jest tylko do niego oraz, że poświęciliśmy czas na wymyślenie życzeń, a nie tylko bezmyślnie je przepisaliśmy. Bo jak w oczach klienta wypadnie agencja reklamowa, która nie potrafi wykrzesać z siebie odrobiny kreatywności na stworzenie kilku zdań?
Kartki świąteczne to nie czas na nachalną promocję firmy, o czym nie każdy pamięta.
Dlatego darujmy sobie umieszczanie wielkiego logo na środku kartki, czy też zachwalania jej między wierszami.
Nie można zapomnieć także o „opakowaniu” naszej kartki, czyli kopercie.
Nie ma ona fundamentalnego znaczenia, jednak powinna prezentować się dobrze – w końcu jest to pierwsza rzecz, którą dostrzeże klient, kiedy spojrzy na naszą przesyłkę.
Daj się zauważyć
Najlepsze kartki życzeniowe to takie, które pasują do kontekstu działalności firmy. Pomysłowość, wyczucie, lub też zastosowanie humoru w połączeniu z odpowiednią grafiką sprawią, że nasza kartka nie zleje się z gąszczem innych i zostanie zapamiętana.
źródła zdjęć: behance.net, pinterest.com, etsy.com, jgreenwalt.com, coolmompicks.com, blog.digitalinsights.in, sureprintservices.co.uk