Konsumenci doceniają opakowania eko

Consulting strategiczny Branding Opakowania

Większość zużytych opakowań nie jest właściwie zagospodarowywana. Jak skutecznie zmniejszyć obciążenie środowiska przez tego rodzaju odpady? Naprzeciw temu wyzwaniu stają opakowania ekologiczne.

Zaledwie kilkanaście lat temu niewielka grupa społeczeństwa przykładała wagę do ekologii. Dziś trend na produkty ekologiczne jest niezaprzeczalny, a przez wzgląd na ochronę środowiska znacząco wzrosła liczba opakowań mu przyjaznych. Coraz większa grupa klientów zdecydowana jest kupić produkt w opakowaniu eko, nawet, jeżeli jego cena jest nieco wyższa od standardowej. Producenci, podążając za zmianami i aktualnymi trendami, decydują się na produkowanie nowoczesnych opakowań, wytwarzanych z odnawialnych surowców, które poddają się recyklingowi.

opakowaniaeko

źródło

Na eko-design składają się dwa zjawiska. Pierwszym z nich jest projektowanie graficzne opakowań, które ma podkreślić naturalność produktu, drugie zaś to projektowanie wzornicze, oparte na wykorzystywaniu wyłącznie naturalnych materiałów.

Jak dotąd, konsumenci nie przykładali dużej wagi do ekologii, nawet w krajach, w których świadomość w tym temacie znajduje się na wysokim poziomie, a fakt, że opakowanie jest przyjazne środowisku nie przyczyniał się do większego zainteresowania kupnem danego produktu. Jednak eksperci zgodnie przyznają, że sytuacja ta w ostatnich latach uległa dużej zmianie. Konsumenci zaczęli zwracać uwagę na to, czy opakowanie posiada odpowiednie certyfikaty oraz, czy poddaje się recyklingowi. Wzrost świadomości spowodowany jest także większym wymogom informacyjnym ze strony producentów. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10 lat czynnikiem, przyciągającycm uwagę klientów, będą zawarte na opakowaniu informacje dotyczące jego wpływu na środowisko.

Duży potencjał znajduje się w opakowaniach kartonowych (mleko, soki), które dzięki swoim unikalnym cechom sprzyjają ochronie środowiska, a przy okazji, dzięki swojej lekkości są niezwykle praktyczne pod kątem transportu, magazynowania oraz eksponowania na półkach sklepowych. Tego typu opakowania składają się w większości z celulozy, która pochodzi z drewna, będącego surowcem odnawialnym. Oznacza to, że zużyte kartony mogą być poddane procesowi recyklingu, przez co opakowania te mają duży ekologiczny potencjał.

opakowaniaeko1

źródło

Opakowania eko to także te biodegradowalne, ulegające procesowi przemysłowego rozkładu, a co za tym idzie – niewymagające ponoszenia kosztów związanych z odzyskiem. W ostatnich latach stały się one prawdziwym hitem wśród osób mających na uwadze dbanie o środowisko. Wytwarzane są z różnego rodzaju surowców, w tym z materiałów zwanymi polimerami biodegradowalnymi i mogą być kompostowane wraz z odpadami organicznymi, ponieważ nie uwalniają substancji szkodliwych dla środowiska.

Projektowanie opakowań eko przynosi wymierne korzyści zarówno ekonomiczne, jak i marketingowe. Ich potencjał zaczęły dostrzegać nie tylko doświadczeni gracze, ale też firmy dopiero wchodzące na rynek. Projektanci opakowań tworzą uwzględniają zapotrzebowania marki, oczekiwania klientów oraz aktualne obowiązujące trendy. Wzrost znaczenia ochrony środowiska wpływa na rynki zagraniczne, a prognozy pokazują, że w najbliższych latach, również i polskie projekty będą przyciągać uwagę nowoczesnym eko-designem.

 

 

Adam Michańków |

Brand Strategy Director

PUBLISHED: 12/05/2019

TAGS:

branding, opakowania, projektowanie opakowań, strategia marki, wizerunek marki