Czy jest jeszcze ktoś na świecie, kto nigdy nie widział charakterystycznych, kolorowych liter układających się w słowo „Google”? Jest to najpopularniejsza wyszukiwarka, która co jakiś czas wprowadza kolejne zmiany w swoim logo. Dziś weźmiemy je pod lupę.
Zanim powstało „Google”…
…Wyszukiwarka znana była pod szyldem „BackRub”, a za jej powstanie uznaje się rok 1996. Nazwa ta nawiązywała do metody analizy zwrotnych linków (back links) i została stworzona przez Larry’ego Page’a i Sergiej’a Brin’a.
Rok 1997 – wprowadzenie marki na rynek
Z czasem jednak Brin i Page doszli do wniosku, że nazwa „BackRub” nie jest całkowicie trafiona, dlatego zdecydowali się stworzyć nową. W tym celu, wraz ze współlokatorami analizowali, która byłaby najbardziej odpowiednia, wypisując przy tym różnego rodzaju słowa na tablicy, bazując na metodzie skojarzeń. W połowie września 1997 roku, kiedy to domena Google została oficjalnie zarejestrowana, powstał pierwszy projekt graficzny przedstawiający nazwę firmy, którą prezentuje poniższy obrazek:
1998, czyli dwie zmiany w jednym roku
Rok później, czyli w 1998 roku Brin stworzył zupełnie nowy projekt logo, który w użyciu był zaledwie przez miesiąc, a do jego stworzenia użyty został znany również dziś program graficzny Gimp. To właśnie wtedy widoczna zaczęła być stylistyka, która używana jest współcześnie, choć kolorystyka znacząco się od siebie różni. Logo to nie było w użyciu zbyt długo, bo jeszcze w tym samym roku stworzono nowy projekt, który obejmował zmianę barw oraz dodanie na końcu wykrzyknika. Kolejna zmiana miała przyjść rok później.
1999 – przełom?
Rok ten był o tyle ważny, że (można by rzec: „w końcu”) powstało logo, które funkcjonowało dłużej niż rok. A nawet dłużej niż 2, 5, czy 10 lat. Po burzliwych dyskusjach i analizach projektantka Ruth Kedar zaprojektowała logotyp, który znajduje się w czołówce tych najbardziej znanych na całym świecie. Był to czas, w którym dążono do jak największego uproszczenia projektowanych logotypów. Pierwsze projekty Ruth Kedar zawierały dodatkowy element w postaci szkła powiększającego, jednak zrezygnowano z tego pomysłu. Ostateczny projekt logo okazał się być strzałem w dziesiątkę i funkcjonował aż przez 11 lat, do 5. maja 2010 roku.
2010 i 2013 – drobne poprawki
Bazując na pracy stworzonej przez Ruth Kedar, w następnych latach przeprowadzano jedynie lekki lifting logo. Pierwsze zmiany dokonano w 2010 roku, znacznie zmniejszając cienie, rozjaśniając przy tym kolory. Natomiast 3 lata później całkowicie zrezygnowano ze stosowania cieni, bazując na trendzie flat design.
Wrzesień 2015 – do dziś
Jest to największa zmiana o 1999 roku. Na oficjalnym blogu firmy można było przeczytać: „zmiana identyfikacji wizualnej ma związek nie tylko z nową formą samej firmy, lecz także ze zmianami jakie dokonują się w cyfrowym świecie.” Projektowanie logotypów i trendy w nim obowiązujące stale się zmieniają, dlatego też w najnowszym logo użyto bezszeryfowy krój pisma, który prezentuje się teraz bardziej nowocześnie.