Właściwie zaprojektowane logotypy powinny być czytelne oraz na tyle charakterystyczne, że nie sposób jest pomylić ich z innymi. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że spośród sporej części z nich znajduje się… ukryty przekaz.
Projektowanie logotypów nie jest rzeczą łatwą. Jeden znak firmowy musi bowiem być jednocześnie estetyczny, czytelny, ponadczasowy oraz rozpoznawalny. Mimo tego, istnieje wiele firm, które świetnie poradziło sobie z tym zadaniem, a dodatkowo umiejętnie wplotło w logotyp ukryte znaczenie, które dodatkowo podnosi jego atrakcyjność.
Jako pierwszy, pod lupę zostaje wzięty Amazon. Pomarańczowa strzałka nie tylko sprawia wrażenie uśmiechu (sugerując zadowolenie klientów), ale także wskazuje na litery A i Z, co ma oznaczać, że największy sklep internetowy posiada w swojej ofercie produkty „od a do z”.
Firma kurierska FedEx także posiada w swoim logotypie strzałkę (między literą „E” a „X”, która symbolizuje szybkość oraz niezawodność firmy.
Również logotyp najpopularniejszego wyścigu kolarskiego coś w sobie skrywa. Żółte koło symbolizuje francuskie słońce, a dodatkowo wkomponowany został tu wizerunek kolarza, biorącego udział w wyścigu.
Carrefour w języku francuskim oznacza „rozdroże”, a dwie strzałki znajdujące się w logotypie właśnie do niego się odwołują. Ale to nie wszystko – sprytnie wkomponowano tu też literę „C”, która nawiązuje do nazwy sklepu.
W przypadku logotypu Zoo znajdującego się w Kolonii, nie trudno znaleźć ukryte elementy – oprócz słonia, żyrafy i nosorożca, umieszczono także dwie wieże katedry, które są symbolem miasta.
Jak już w temacie zwierząt jesteśmy – powyżej znajduje się ciekawa kreacja pittsburskiego Zoo, która skrywa w sobie nie tylko ptaki, ale też lwa, goryla oraz ryby, a wszystkie te zwierzęta mają symbolizować wodę, powietrze i ląd.
Nocny klub golfowy jest niemożliwy, aby go w ciekawy sposób zareklamować? Bzdura! Znaczenie powyższego logotypu łatwo odgadnąć, jednak ujmuje on swoją prostotą i czytelnością.
W każdym znaku graficznym istotne jest przyciąganie uwagi oraz skrótowe przekazanie informacji o działalności firmy. Jeżeli logotyp cechuje się czytelnością, a jego twórca potrafi w nieskomplikowany sposób przekazać najważniejsze informacje o firmie, to istnieje duża szansa, że koncept ten na długo zapadnie w pamięci odbiorców. A o to przecież w marketingu chodzi.