Najczęściej popełniane błędy w e-mail marketingu

Consulting strategiczny Branding Opakowania

W sieci znaleźć można mnóstwo artykułów na temat skutecznego e-mail marketingu, jednak niewiele jest informacji o tym, jakich błędów należy unikać. Jak każda forma promocji, tak i e-mail marketing wymaga wcześniejszego przemyślenia.
Tego typu kampanie reklamowe skutecznie wpływają na wzrost sprzedaży, chociaż niewłaściwe ich zaplanowanie może skutkować stratą nie tylko czasu, ale i pieniędzy.

 

E-mail marketing jest jedną z najprostszych metod dotarcia do klientów z ofertą. Należy jednak pamiętać o tym, jakich błędów należy unikać, żeby kampania marketingowa nie przynosiła strat. Przyjrzyjmy się zatem czego się wystrzegać.

 

Trudności z wypisaniem się z newslettera

Klienci, którzy napotkali kiedyś trudności z wypisaniem się z newslettera, w przyszłości będą niechętnie zapisywać się do kolejnych. Widoczna możliwość wypisania się, lub też bezpośredni link, umożliwiający dokonanie tego, to absolutna konieczność.

Nieraz zdarza się, że brak informacji jest działaniem celowym, które ma za zadanie zatrzymać jak największa liczbę klientów w bazie. Jeżeli odbiorców nie interesują nasze maile, zabiegi te mijają się z celem – istnieje bowiem mała szansa, że zdenerwowany brakiem możliwości wypisania się klient, zdecyduje się na zakupy w naszej firmie.

„Przymusowe” zatrzymywanie nie zapewni wzrostu sprzedaży, a wręcz przeciwnie – tego typu akcje marketingowe wzbudzą irytację, przez co klienci przejdą do konkurencji. W każdym przesyłanym mailu powinien więc znaleźć się link, dający możliwość łatwego wypisania się z newslettera.

 

Brak informacji o konkretnych korzyściach

Nic nie znaczące hasła, zamiast konkretnych korzyści, to kolejny często popełniany błąd. Sformułowania typu „dowiedz się więcej” nie przekazują odbiorcy niczego konkretnego i nie zachęcają do kliknięcia. Wezwania call to action powinny zawierać komunikaty jednoznaczne i bezpośrednie, dokładnie komunikujące, jakie korzyści otrzyma osoba, która zdecyduje się w nie kliknąć.

 

Klient nie ma czasu

Należy pamiętać, że klient nie poświęci połowy dnia na przeczytanie wszystkich przesłanych do niego informacji. Zamiast zasypywania go treścią, należy wprowadzić zasadę „im mniej treści, tym lepiej” – przesłana treść powinna być krótka, zwięzła i na temat.

Przydługie i nieatrakcyjne pod kątem wizualnym teksty automatycznie zniechęcają do czytania, a odbiorca prawdopodobnie zwróci uwagę jedynie na wyróżnione nagłówki. Dlatego też treść powinna zawierać jak najmniej tekstu oraz ciekawą graficznie formę, dzięki której przykujemy uwagę klienta.

 

Brak bazy klientów

Najważniejszym wyznacznikiem skutecznego e-mail marketingu jest przesyłanie komunikatów osobom, które są nimi zainteresowane. Warto więc zbudować bazę klientów. Wysyłanie maili przypadkowym osobom, lub też „wszystkim, jak leci” nie przyniesie korzyści, a jedynie stratę czasu. Nikt nie będzie zadowolony z przychodzącego spamu, który go nie interesuje.

 

Nieatrakcyjne tytuły

Podobnie jak w prasie, tak i w e-mail marketingu, od dobrego tytułu może zależeć to, czy dana osoba zajrzy do środka. Jeżeli wskaźnik open rate jest niski, może być to informacja, o tym, że tytuł maila jest zbyt mało atrakcyjny. Nagłówek jest pierwszym komunikatem, jaki dociera do odbiorcy, więc musi się wyróżniać spośród innych i zachęcać do kliknięcia.

 

Źle zaplanowana kampania mailingowa zostanie odebrana, jako irytujący spam, czego efektem może być wycofanie się z subskrypcji. Kluczem do sukcesu jest tworzenie kampanii w oparciu o wiedzę z zakresu skutecznego e-mail marketingu oraz kreatywność, która pozwoli zostać zapamiętanym. W przeciwnym razie działania nie przyniosą rezultatów, a nawet mogą zaszkodzić marce.

Adam Michańków |

Brand Strategy Director

PUBLISHED: 19/02/2016

TAGS:

błędy w email marketingu, email marketing, marka