Opakowania premium… czyli jakie?

Consulting strategiczny Branding Opakowania

Rola opakowania nie ogranicza się wyłącznie do funkcji ochronnej, czy promocyjnej. Informuje ono także o jakości produktu i stanowi jego wizytówkę. Opakowania premium to nie tylko napis „prestige”, czy „high quality” – to przede wszystkim wysoka jakość, przejawiająca się w każdym detalu.

Ponoć nie ocenia się książki po okładce, jednak w przypadku opakowań powiedzenie to nie ma racji bytu. Dlaczego? Ponieważ to właśnie ono jest czynnikiem, który najmocniej oddziałuje na klienta i skłania go do sięgnięcia po konkretny produkt.

Klient, który zwrócił uwagę na dane opakowanie, ma co do niego określone oczekiwania, które muszą zostać spełnione. Opakowanie informuje o cechach produktu, jego jakości oraz pozwala wyróżnić się na sklepowej półce. Dodatkowo, odpowiada na potrzeby i pytania konsumentów, przekazując tym samym określone komunikaty wizualno-tekstowe.

W przypadku projektowania opakowań premium, stawia się na rzadziej stosowane materiały, lakierowane powierzchnie i niecodzienne kształty, a wszystkie te działania mają na celu odróżnienie produktów z wyższej półki, od tych dostępnych dla wszystkich. Podczas tworzenia opakowań „high class”, unika się krzykliwych, jaskrawych kolorów i agresywnych kształtów, na rzecz stonowanej typografii oraz łagodnej, eleganckiej kolorystyki.

1

 

źródło

Do ich produkcji wykorzystuje się metalizowane podłoża, uszlachetniane specjalnymi foliami, które umożliwiają uzyskanie niecodziennych efektów wizualnych oraz specjalne, hybrydowe lakiery. Dzięki możliwości połączenia różnych technologii druku, niecodziennych surowców oraz rozwiązań konstrukcyjnych, bez problemu można stworzyć ekskluzywne opakowanie, które dobrze się prezentuje oraz będzie mogło posłużyć, jako upominek. Trzeba jednak pamiętać, że projektowanie opakowań premium, ze względu na koszty technologiczne, jak i surowcowe, wiąże się z większym nakładem finansowym, aniżeli w przypadku zwykłych opakowań kartonowych.

Produkty z wyższej półki rządzą się swoimi prawami. Klienci mają co do nich specjalne oczekiwania nie tylko pod kątem ich składu, ale również designu opakowania, a w przypadku produktów premium liczy się minimalizm, prostota, unikatowość oraz elegancja.
W opakowaniach „high class” często używany jest kolor czarny, kojarzący się z luksusem i elegancją oraz srebrny i złoty, nadający otoczkę prestiżu.

2

źródło

Nie da się ukryć, że wygląd ma znaczenie, a zasada „jak Cię widzą, tak Cię piszą” znajduje swoje uzasadnienie także w branży opakowań. Opakowania luksusowe powinny stanowić zapowiedź wysokiej jakości produktu, który się w nim znajduje. Jest to o tyle istotne, że wprowadzenie marki na rynek z niewłaściwie dobranym designem może wpłynąć na niski popyt danego wyrobu.

Wymagający konsument chce otrzymać nie tylko sam produkt, ale też luksusową oprawę. Aby zaprojektować atrakcyjne opakowanie, które jednocześnie będzie zachwycać swoją jakością, niezbędna jest współpraca osób zajmujących się marketingiem, grafików oraz handlowców. W bitwie o konsumenta istotne jest, aby zaoferować mu opakowanie, które zagwarantuje rozpoznawalność marki i będzie efektywnym orężem reklamy.

Adam Michańków |

Brand Strategy Director

PUBLISHED: 18/04/2019

TAGS:

branding, inspiracje, marka, opakowania, projektowanie opakowań, wizerunek marki