Consulting strategiczny Branding Opakowania

Nawet najlepiej zaprojektowane opakowania z czasem tracą na swojej atrakcyjności. Dlatego też wiele marek z kategorii produktów szybko zbywalnych decyduje się na ich redesign i wychodzi im to często na dobre.

redesign

źródło

Opakowanie produktu stanowi najbardziej namacalny sposób komunikacji między marką, a konsumentem i może stać się narzędziem, które pomoże zbudować wobec niej lojalność. Na tożsamość marki składa się nie tylko reklama, czy obsługa sprzedażowa, ale także opakowanie. Ma ono strategiczne znaczenie dla rozpoznawalności marki oraz emocji i skojarzeń wywoływanych u konsumentów, co może mieć przełożenie na zyski danej firmy.

Istnieje kilka powodów, dla których marki decydują się na rebranding opakowań. Najczęstszą przyczyną jest przestarzały, lub niekonsekwentny wizerunek, próba wejścia na nowe rynki, wprowadzenie nowych produktów, czy też brak  lojalności ze strony konsumentów.

redesign

źródło

Próba odświeżenia opakowań jest rozwiązaniem, które ma utrzymać zainteresowanie dotychczasowych klientów oraz przyciągnąć nowych, czego skutkiem będzie wzmocnienie pozycji marki na rynku. Jednak kiedy należy zdecydować się na zmianę designu? Głównym sygnałem jest niezmiennie malejąca sprzedaż. Stanowi to informację, że marka przestaje być atrakcyjna w oczach konsumentów, którzy zdecydowali się przejść do konkurencji.

Dzięki przemyślanej strategii i profesjonalnemu projektowi opakowania, istnieje realna szansa na wzrost sprzedaży nawet o kilkaset procent. Za dowód może posłużyć fakt, że zarówno lokalne, jak i globalne przedsiębiorstwa odnotowały wysokie zyski ze sprzedaży po wdrożeniu rebrandingu opakowań. Niech za przykład posłuży tu marka nawozu Terra EcoSystems, która zanotowała wzrost sprzedaży o 364% po zmianie wyglądu opakowania, czy też napój Izzie, który, dzięki nowej butelce, zwiększył swoją sprzedaż aż o 450%, bez potrzeby wdrażania kampanii reklamowych.

Przemyślany projekt opakowania, stworzony przed doświadczonego specjalistę może w znaczącym stopniu przyczynić się do sukcesu marki, jednak mimo tego wielu przedsiębiorców waha się nad wprowadzeniem zmian w wyglądzie opakowań. Oczywiście każde działanie powinno być poprzedzone analizą rynkową, tj. badaniami konsumenckimi, czy też aktualnymi trendami w branży.

W przypadku rebrandingu mierzalność efektów sprzedażowych nie jest trudna. Aby zmierzyć wyniki z wprowadzenia nowego designu opakowania, należy zestawić ze sobą dane sprzedażowe przed liftingiem oraz po. Pozwoli to określić stopień, w jakim nowe opakowanie wpłynęło na zyski przedsiębiorstwa .

Atrakcyjny design to przede wszystkim inwestycja, która generuje zysk, a koszty odświeżenia wizerunku opakowań szybko się zwracają. Rebranding może stać się niezwykle skutecznym narzędziem, które zwiększa sprzedaż oraz przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku marki.

Adam Michańków |

Brand Strategy Director

PUBLISHED: 25/05/2019

TAGS:

opakowania, rebranding, strategia marki, wizerunek marki