Wpływ kolorów na odbiór marki

Consulting strategiczny Branding Opakowania

Kolory odgrywają istotną rolę w życiu każdego człowieka. Mają wpływ na podejmowanie decyzji oraz samopoczucie – mogą dodawać energii, lub też wprowadzać w przygnębiający nastrój. Dobór koloru w przekazie reklamowym ma znaczący wpływ na jego odbiór. Pozwala sterować reakcjami odbiorców, przykładowo, prowokując do kupna danej usługi, czy produktu.

Już jakiś czas temu udowodniono naukowo, że barwy wpływają na ludzkie zachowanie, a wiedzę tę bardzo szybko zaczęto wykorzystywać w marketingu i reklamie. Kolory, zaraz obok kształtów, są pierwszymi bodźcami, jakie odbiera człowiek, a jak wiadomo, decyzja zakupowa podejmowana przez konsumenta zapada w ciągu kilku sekund od momentu zetknięcia się z ofertą. Właściwie dobrana kolorystyka ma więc wpływ na przyciąganie nowych klientów, dlatego też przed zaplanowaniem strategii marketingowej warto zapoznać się z oddziaływaniem poszczególnych barw na ludzkie zmysły.

Wprowadzenie marki na rynek nie jest rzeczą łatwą. Wiąże się ze szczegółowym zaplanowaniem każdego aspektu jej działalności, w tym właśnie kolorystyki, z którą to marka będzie utożsamiana.

Kolorystyka używana przez firmę powinna być kwestią dobrze przemyślaną. Pod uwagę należy wziąć znaczenie barw pod kątem psychologicznym oraz ich rolę w danej kulturze (przykładowo – tam, gdzie biel kojarzona jest z czystością, w innych kulturach może być utożsamiana ze śmiercią. I na odwrót – czerń, w naszych kręgach kulturowych kojarzona często ze śmiercią, w innym zakątku świata symbolizuje życie). Pod uwagę należy brać także sposób łączenia kolorów – to, co wygląda dobrze z bliska, z daleka może być nieczytelne.

blog - kolory

źródło: visual.ly

Jak to wygląda w praktyce?

Czerwony

Kolor jaskrawy, intensywny emocjonalnie. Często wykorzystywany w postaci krzykliwych haseł informujących o promocjach, czy rabatach – przykuwa uwagę i rzuca się w oczy. Jest symbolem miłości, działania, energii, ale także niebezpieczeństwa. Najbardziej znane marki wykorzystujące tę barwę to m.in.
Coca-Cola, Media Markt, H&M, czy Red Bull.

Zielony

Kojarzony z harmonią, i świeżością. Barwa mocno kojarzona z bezpieczeństwem oraz naturą. W reklamie używana jest często przy promowaniu produktów ekologicznych oraz tych z branży medycznej.

Błękitny

Kolor zimny, wywołujący wrażenie dali i głębi. Podobnie jak zieleń, kojarzony jest ze świeżością i czystością. Doskonale nadaje się do promowania produktów higienicznych, takich jak pasta do zębów, perfumy, czy kosmetyki.
(Oral-B, Bella)

Żółty

Kolor przyciągający uwagę. Kojarzony z radością, optymizmem, ciepłem, słońcem. W zamyśle marketingowca ma on wzbudzić radość u potencjalnego nabywcy i przeświadczenie, że prezentowany produkt mu ją zagwarantuje.

Jakie firmy powinny unikać stosowania tej barwy? Są różne szkoły, lecz jedna z nich mówi, że są to firmy związane z produkcją żywności, gdyż kolor żółty może wzbudzać negatywne konotacje z – nazwijmy to – procesami fizjologicznymi.

Czarny

Kolory mogą być interpretowane w podwójny sposób — negatywny i pozytywny. Tak jest i w przypadku koloru czarnego. Z jednej strony, w kręgach chrześcijańskich, kojarzony jest z żałobą i smutkiem, z drugiej zaś – z prestiżem i elegancją, luksusem oraz nowoczesnością.

Pomarańczowy

Określa radość, kreatywność i witalność. Kojarzony jest także z młodością i entuzjazmem. Często wykorzystywany przez firmy zajmujące się rozrywką, lub takie, których największą grupę klientów stanowią ludzie młodzi. (Orange, Allegro)

Kolor to potężne narzędzie psychologiczne, o którym nie wszyscy zdają sobie sprawę. Wiedza na temat symboliki przyczynia się do lepszego projektowania logotypów oraz systemu identyfikacji wizualnych firm. Nie bez powodu marki decydują się na konkretne barwy. Wedle przeprowadzonych badań wystarczy 90 sekund, aby konsument wyrobił sobie opinię o danym produkcie. Składa się na nią wiele czynników, wśród których jest także kolorystyka, którą to w pierwszej kolejności rejestruje mózg człowieka. Dlatego też właściwy wybór koloru dla danej marki jest tak istotny.

Adam Michańków |

Brand Strategy Director

PUBLISHED: 26/11/2018

TAGS:

branding, logo, logotyp, projektowanie logotypów