Projektowanie użytkowe podatne jest na trendy i mody kształtujące estetyczny gust konsumentów – z założenia powinno wpisywać się w ramy, które pozwolą przyciągnąć uwagę odbiorcy i nawiązać z nim emocjonalną więź. Projektowanie opakowań, zwłaszcza w kontekście słodyczy i innych produktów FMCG, jest szczególnie wymagające – w większości produkty te muszą często zmieniać się w odpowiedzi na nieustanne oczekiwanie innowacji – nowości, inności, zaskoczenia.
Przyglądając się opakowaniom nowości produktowych, które pojawiają się na zachodnich rynkach zidentyfikować można zjawiska wpływające na ich estetykę oraz kierunki dalszych zmian.
Odręczność = autentyczność
Charakterystyczne dla tego kierunku są bardzo graficzne, surowe formy – pojawiają się fonty imitujące odręczne, dość niedbałe pismo (przypominające np. nacinane napisy na ławkach) lub rozwiązania inspirowane stylistyką retro. Wykorzystywane są ilustracje w formie odręcznych, prostych rysunków. Dominują naturalne, często pastelowe palety kolorów.
Trend ten był przeciwwagą dla komercyjnego, korporacyjnego designu, ale szybko sam stał się masowym zjawiskiem. Stanowi odpowiedź na ruchy konsumentów, którzy nie chcą już polegać lub już nie ufają dużym, uznanym markom – miał być całkowitym odejściem od kreowanego przez nie wizerunku.
Odręczne pismo i wesołe ilustracje nadają produktowi bardziej ludzki charakter i sprawiają, że wygląda on na ręcznie wykonany – coś zupełnie odwrotnego niż sztuczny wytwór masowej produkcji.
Konsumenci coraz częściej skłaniają się w stronę autentycznych, szczerych, jakościowych produktów. Nie muszą być one skomplikowane, chodzi jedynie o pokazanie powiązania z czymś prawdziwym, przyjaznym, budzącym zaufanie – z czymś, za czym stoi drugi człowiek a nie bezduszna korporacja.
Surowy charakter wizualnej autentyczności mogą wykorzystywać nie tylko nowe marki, ale również te które chcą na nowo nawiązać więź z konsumentami. Dotyczy to nie tylko małych, rzemieślniczych firm – coraz powszechniej rozwiązania te stosują marki masowe.
Produkt na pierwszy plan
Twórcy opakowań coraz częściej szukają sposobu połączenia produktu i elementów graficznych na opakowaniu w taki sposób, aby powstała ciekawa historia wizualna (która zaskoczy lub rozbawi odbiorcę). Wykorzystywane są w tym celu zarówno ilustracje 2D, jak i zdjęcia lub wizualizacje 3D – kluczowy jest pomysł jak za ich pomocą podkreślić kluczowe cechy produktu, wywołując u odbiorcy konkretne skojarzenia.
Głównym celem jest tu zwrócenie uwagi – wykorzystywane są więc mocne, wyraziste formy oraz intensywne, nasycone kolory.
Mniej znaczy bardziej ekskluzywnie
Główną cechą charakterystyczną w tym trendzie jest niewielka liczba elementów – pojawiają się tylko te konieczne, dodatkowo traktowane są bardzo subtelnie (czasami redukowane do prostych, wręcz ikonograficznych form). Podobnie w przypadku kolorów – wykorzystywane są oszczędne, naturalne palety. Ważna staje się rola tekstury – opakowanie powinno być przyjemne w dotyku (dobrze sprawdza się w tym przypadku faktura grubego, czerpanego papieru lub płótna).
Ten elegancki minimalizm ma wynieść produkt na wyższy poziom – nadać mu ekskluzywny charakter nawet bez oparcia w sile luksusowej marki. Wręcz przeciwnie – to przeciwstawienie się luksusowości rozumianej przez pryzmat krzykliwych, błyszczących, przesadnych form.
Jednocześnie nie chodzi jednak o to, aby opakowanie było „ubogie” – jest tu bardzo ważnym elementem doświadczenia marki (prawie tak ważnym, a czasami nawet ważniejszym niż sam produkt). Przykładowo dodatkowe wyłożenie pudełka pralinek delikatną bibułką z dyskretnym nadrukiem logo podkreśli luksusowy charakter produktu, a jeżeli wszystkie pozostałe elementy opakowania będą miały „klasę” produkt może być postrzegany jako luksusowy, nawet jeżeli nie stoi za nim silna marka o wieloletniej tradycji.
Dla produktów FMCG opakowanie ma bardzo duże znaczenie – może stanowić przewagę, wyróżniać produkt, przesądzić o jego sukcesie lub porażce. Marka, która chce zaistnieć i obronić swoją pozycję na rynku musi na bieżąco śledzić trendy i wykorzystywać trafiające się okazje – szukać połączeń, które trafią i przekonają do niej jak największą grupę odbiorców.
Źródła: www.thedieline.com, www.creativebloq.com, www.behance.net, www.pinterest.com